Debriyaj nasıl çalışır?

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
Arkadaşlar selamlar,
kısa ve basit biçimde kuru kavramalı debriyajların nasıl çalıştığını anlatacağım :)

Parçalar
Volan
Debriyaj balatası
Debriyaj diski
Debriyaj bilyası

Volan nedir?
Volan, motorun krank miline cıvatalar ile bağlanan daire şeklinde balansı neredeyse kusursuz olan bir ağırlık parçasıdır.

Debriyaj balatası nedir?
Debriyaj balatası göbeği firezeli bir dairesel balatadır, üzerinde titreşim damperleri ve içerisinde yastık yayları vardır, titreşim damperleri motorun üretmiş olduğu vibrasyonu üzerine alarak güç aktarma organlarını korur, yastık yaylar ise balatanın arasına gelecek yumuşak konforlu bir kavrama sağlar.

Debriyaj diski nedir?
Dairesel bir şekilde olup üzerinde şemsiye veya diyafram yaylar bulunan bir baskı parçamızdır, çevresinde merkezleme pimlerinin ve cıvataların gireceği delikler bulunur.

Debriyaj bilyası nedir?
Debriyaj diskinin üzerinde bulunan diyafram yaylara sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla baskı uygulayan bilyadır.


Nasıl çalışır?
Krank miline cıvatalar ile bağlanan volan ile debriyaj diskinin arasına balata gelir, debriyaj diski balataya baskı uygular ve sanki tek parça halindeymiş gibi hareket ederler.
cıvatalar ile volana bağlanan debriyaj diski, balataya bir baskı uygular ve balatanın göbeğinden şanzımana hareket iletilir, siz debriyaj pedalına bastığınızda debriyaj bilyası, diskin üzerinde ki diyafram yaylarına basar ve diski geri çekerek balatanın arada boşta kalarak gücün gitmemesini sağlar.

Debriyaj motor gücünün en az 1.5 katı olmalıdır, iş makinelerinde bu 2.5-3 kata kadar çıkar.

mK = 1/4 . F . mü . ( D + d ) . n

Örneğin :

F : 3500

mü : 0.3

D : 0.21 metre

d : 0.14 metre

n : sürtünen yüzey tek kavrama olduğu için 2

=

1/4 . 3500 . 0.3 . ( 0.21 + 0.14 ) . 2 =

183.79 nm çıkar.

EKS yani emniyet katsayısını 1.5 olarak alırsak motor torku 122.5 nm olarak bulunabilir :)

Bu sadece bir örnekti arkadaşlar, araçların diğer tüm mekanik aksamı olduğu gibi kavrama sisteminin de bir kuralı ve hesabı vardır, tek bir yazılım ile ne bu dayanım torkunu nede mukavemetini değiştirmek mümkün değil.


Saygılarla,
Arkadaşlar selamlar,
kısa ve basit biçimde kuru kavramalı debriyajların nasıl çalıştığını anlatacağım :)

Parçalar
Volan
Debriyaj balatası
Debriyaj diski
Debriyaj bilyası

Volan nedir?
Volan, motorun krank miline cıvatalar ile bağlanan daire şeklinde balansı neredeyse kusursuz olan bir ağırlık parçasıdır.

Debriyaj balatası nedir?
Debriyaj balatası göbeği firezeli bir dairesel balatadır, üzerinde titreşim damperleri ve içerisinde yastık yayları vardır, titreşim damperleri motorun üretmiş olduğu vibrasyonu üzerine alarak güç aktarma organlarını korur, yastık yaylar ise balatanın arasına gelecek yumuşak konforlu bir kavrama sağlar.

Debriyaj diski nedir?
Dairesel bir şekilde olup üzerinde şemsiye veya diyafram yaylar bulunan bir baskı parçamızdır, çevresinde merkezleme pimlerinin ve cıvataların gireceği delikler bulunur.

Debriyaj bilyası nedir?
Debriyaj diskinin üzerinde bulunan diyafram yaylara sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla baskı uygulayan bilyadır.


Nasıl çalışır?
Krank miline cıvatalar ile bağlanan volan ile debriyaj diskinin arasına balata gelir, debriyaj diski balataya baskı uygular ve sanki tek parça halindeymiş gibi hareket ederler.
cıvatalar ile volana bağlanan debriyaj diski, balataya bir baskı uygular ve balatanın göbeğinden şanzımana hareket iletilir, siz debriyaj pedalına bastığınızda debriyaj bilyası, diskin üzerinde ki diyafram yaylarına basar ve diski geri çekerek balatanın arada boşta kalarak gücün gitmemesini sağlar.

Saygılarla,

Sinan abi aşağıdaki yazı alinti bir yazi buradan sana bir soru soracağım.

Volanın Orta kısmında, piriz direk milinin (vites kutusu giriş mili) ucunun yataklandırıldığı piriz direk yatağı bulunur.
;
Bu yatağa giriş mili nasıl sabitleniyor?Kavrama noktasinin bittiği yerdemi yoksa debriyaji tam birakincami?
Birde böyle sorayım veya o yataktan ayriliyormu?
Giriş mili hareket ediyormu, debriyaja basinca veya bırakırken?
Bu kismi cok araştırdım ama net bir bilgiye uğraşamadım.
Bir el atarsan çok memnun olurum.
Alıntı yaptigim yer;
https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2016/02/otomobil-kavrama-debriyaj-sistemi-gorevleri.html?m=1
 
Son düzenleme:

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Sinan abi aşağıdaki yazı alinti bir yazi buradan sana bir soru soracağım.

Volanın Orta kısmında, piriz direk milinin (vites kutusu giriş mili) ucunun yataklandırıldığı piriz direk yatağı bulunur.
;
Bu yatağa giriş mili nasıl sabitleniyor?Kavrama noktasinin bittiği yerdemi yoksa debriyaji tam birakincami?
Birde böyle sorayım veya o yataktan ayriliyormu?
Giriş mili hareket ediyormu, debriyaja basinca veya bırakırken?
Bu kismi cok araştırdım ama net bir bilgiye uğraşamadım.
Bir el atarsan çok memnun olurum.
Alıntı yaptigim yer;
https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2016/02/otomobil-kavrama-debriyaj-sistemi-gorevleri.html?m=1
prizdirek mili o yataktan ayrılmaz, örneğin DSG şanzımanlarda giriş mili için yatak kısmında iğneli rulman bulunuyor.
Volan ile şanzıman prizdirek ( giriş mili ) birbirine bağlı değildir, arasında ki bağı oluşturan veya ayıran parça debriyaj mekanizmasıdır.
Debriyaja bastığında debriyaj balatası volan ile debriyaj diski arasında boşa çıkar ve güç kesilmiş olur, tekrar pedalı bıraktığında volan ile debriyaj diski arasında sıkışarak güç aktarımını prizdirek ( giriş mili ) vasıtasıyla şanzımana, şanzımanda da hangi vites seçiliyse diferansiyelden akslara iletilir.
Giriş milinin yataklandırılmasının güç aktarımda pek bir alakası yok, ismiyle anlaşıldığı gibi yatak görevi yapar.
 

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
prizdirek mili o yataktan ayrılmaz, örneğin DSG şanzımanlarda giriş mili için yatak kısmında iğneli rulman bulunuyor.
Volan ile şanzıman prizdirek ( giriş mili ) birbirine bağlı değildir, arasında ki bağı oluşturan veya ayıran parça debriyaj mekanizmasıdır.
Debriyaja bastığında debriyaj balatası volan ile debriyaj diski arasında boşa çıkar ve güç kesilmiş olur, tekrar pedalı bıraktığında volan ile debriyaj diski arasında sıkışarak güç aktarımını prizdirek ( giriş mili ) vasıtasıyla şanzımana, şanzımanda da hangi vites seçiliyse diferansiyelden akslara iletilir.
Giriş milinin yataklandırılmasının güç aktarımda pek bir alakası yok, ismiyle anlaşıldığı gibi yatak görevi yapar.
Peki abi bu priz direk mili debriyaja basınca hareket ediyormu yoksa hep sabit mi duruyor?
Volana yataklandirilan piriz direk mili volandan bir güç alıyormu?
Piriz direk mili volandan ayrılmadığına göre güçte almıyor volandan.
Güç alsa debriyaj basılıykende güç iletimi devam etmezmiydi?
Bu yataklama denilen nasıl birsey?
Piriz direk milinin bir ucu volanda diger ucu debriyaj diskinde hala anlamadim ben bu olayi :(
Nasil ayrılıyor bunlar ?
Zaten piriz direk mili volandan bir ayrilip bir bağlandaydı bence çok zor olurdu.
Birde bu spline shaft'lar ne is yapiyor ?
Hep videolarda bu spline shaftlara rastladim.
 

Ekli dosyalar

  • sz-spline_shaft.jpg
    sz-spline_shaft.jpg
    43.1 KB · Görüntüleme: 93
Son düzenleme:

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Peki abi bu priz direk mili debriyaja basınca hareket ediyormu yoksa hep sabit mi duruyor?
Volana yataklandirilan piriz direk mili volandan bir güç alıyormu?
Piriz direk mili volandan ayrılmadığına göre güçte almıyor volandan.
Güç alsa debriyaj basılıykende güç iletimi devam etmezmiydi?
Bu yataklama denilen nasıl birsey?
Piriz direk milinin bir ucu volanda diger ucu debriyaj diskinde hala anlamadim ben bu olayi :(
Nasil ayrılıyor bunlar ?
Zaten piriz direk mili volandan bir ayrilip bir bağlandaydı bence çok zor olurdu.
Birde bu spline shaft'lar ne is yapiyor ?
Hep videolarda bu spline shaftlara rastladim.
spline shaft anladığım kadarıyla prizdirek,
prizdirek milinin volana yataklandırılmasının sebebi daha balanslı, sarsıntısız aktarımdır.
volan ile prizdirek milinin herhangi bir bağı yok, yataklandırma var evet ama bu yataklandırma güç aktarımı yapmaz,
sana şanzıman parçalarını kabaca tanımlayım ;

prizdirek mili ucunda vites dişlileri ve vites dişlilerinin karşısında grup dişliler var, debriyaj vasıtasıyla volandan gelen güç prizdirek miline gider, grup dişlide seçili olan dişli dönerek gücünü diferasiyele verir.
 

emreblk99

Asfalt Kurutucu
29 May 2018
72
12
520
spline shaft anladığım kadarıyla prizdirek,
prizdirek milinin volana yataklandırılmasının sebebi daha balanslı, sarsıntısız aktarımdır.
volan ile prizdirek milinin herhangi bir bağı yok, yataklandırma var evet ama bu yataklandırma güç aktarımı yapmaz,
sana şanzıman parçalarını kabaca tanımlayım ;

prizdirek mili ucunda vites dişlileri ve vites dişlilerinin karşısında grup dişliler var, debriyaj vasıtasıyla volandan gelen güç prizdirek miline gider, grup dişlide seçili olan dişli dönerek gücünü diferasiyele verir.
Peki debriyaja basinca bu yataklama ayriliyormu?
Bu piriz direk mili hareketlimi ? Yani debriyajla birlikte hareket ediyormu?
Veya debriyaja basinca bu Piriz direk mili debriyaj ile ayriliyormu?
Yani bu pirizdirek milini döndüren volan değilse. Piriz direki Baski mi döndürüyor?
Bu volandaki yataklama bildiğin birleştirme gibi ya ;) bu nasıl güç iletmiyor. (Attığım resime bakabilirsiniz.)
Piriz direk mili ile volanin baglanmasi icin ikisinin arasına kavrama anında spline shaft gibi birsey mi bağlanıyor bu bölümü hiç anlamadim.
Şanzımanın falan nasil çalıştığını biliyorum bu arada.
 

Ekli dosyalar

  • clutch_cut_away.jpg
    clutch_cut_away.jpg
    212.3 KB · Görüntüleme: 84
Son düzenleme:
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım