Araç Dinamiği (Ackerman-Kamber-Toe-Kaster Açıları) ve Rot-Balans Nedir?

sputnik

Üye
Beta Programı
11 Kas 2016
5,475
2
19,695
5,320
İstanbul
rotbalans-banner-birlikrotbalanscom.png


Kumanda edilen ön tekerleklerin konumu büyük ölçüde taşıtın hareketine etki etmektedir. Tekerleklere olabildiğince düzgün bir hareket verebilmek için birbirlerine göre paralel olarak değil farklı tekerlek düzlemlerinde eğik durumda yapılmışlardır. Tekerlek konumu direksiyon emniyeti ve lastik aşınmasının azaltılması bakımından önemlidir.

Nedir ön düzen açıları:

toe.jpg

ttt.jpg

Toe in açısı tekerleklerin hareket yönünde üstten bakılınca ön kısımları ile arka kısımları arasındaki ölçü farkıdır. (toe ingilizce ayak parmağı demektir) Toe açısıyla tekerleklerin tutunması iyileştirilir, tekerlekler sarsıntıları azaltılır, mafsal boşluğu alınır.

kamber-açısı-nedir.jpg

Kamber açısı tekerleklerin yere basan alt kısmının üst kısmına göre daha açık (negatif) veya kapalı (pozitif) olmasıdır. Bu açı sayesinde tekerlek somununun yükü azalır, küçük yuvarlanma yarıçapı sayesinde daha az direksiyon momentine ihtiyaç duyulur. Muhterem aks kafası pimi (king pim) açısı muhterem aks kafası piminin düşeye göre eğimi olup, bundaki amaç da daha az direksiyon momentidir.

kaster-açısı-otomobil.jpg

Kaster açısı dingilin tekerlek düşey ekseni ile yaptığı açı olup, tekerleklerin titremesini önlemek için yapılır.

Ön düzen açılarını düzenlemeye kısaca rot ayarı denmektedir.

Balans ayarı ise tekerleğin dikey veya yatay eksene göre dengesiz yük dağılımıdır. Rot ve balans ayarını şimdide aynı tanım içinde verecek olursak; rot ayarı her iki tekerleğin de aynı eksende ve doğrultuda çekiş yapması için, balans ayarı da tekerleklerin ağırlık merkezi kaçıklıklarının bu ayara uyması ve tekerlekleri dengesiz aşındırmaması için yapılır. Aksi halde yüksek hızlarda meydana gelen direksiyondaki titreşimler veya tekerleklerin yolu iyi kavrayamamasından kaynaklanan sorunlar başa bela olur. O derece önemli ayarlardır ki, düzgün olmazsa, yüksek süratli dönülen virajlarda savrulmaya kadar varabilecek tehlikeler ortaya çıkabilir, fren performansında sapmalar da olabileceği gibi, araç düz gider gibi görünürken her iki yöne doğru ayrıca çekebilir. Aşırı ağırlık yüklemesi, çukurlara sert ve hızlı girme vb. durumlar rot balansın bozulmasına neden olabilir.''


ackerman.jpg

Ackerman dönüş geometrisi: Tekerlek üzerinde statik olarak tanımlı olan toe açısının dinamik olarak değişmesini sağlar.Yani diğer bir değişle ilgili geometriye sahip olan bir vasıtanın dış tekerleği x kadar dönüyorsa iç tekerleği y (y>x) kadar dönmektedir.Bu şekilde bir şeyin yapılmasının temel nedeni iç ve dış tekerleğin dönüş sırasında farklı hızlarda olmasıdır. Eğer bu geometri olmasaydı, yani iç ve dış tekerlekler aynı açılarda dönüştürülseydi. İç tekerlek dönmesi gereken daire ile aynı yönde olamayacak ve iç tekerlek üzerinde daha çok slip meydana gelerek lastik daha çabuk aşınacaktır. Ayrıca iç tekerleğin yer ile olan tutunması azalacaktır.


Toyotaclubtr ve analizsimulasyon'dan alıntıdır.
 
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım