ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
22 Şub 2019
391
1,141
2,395
istanbul
Marka
Opel
***Öncelikle aracınız hakkında detaylı bilgiye sahip değilseniz bu işe girişmeyin...

Bosch Motronıc motor yönetim sistemi yıllarca birçok otomobil de görev yaptı. Motorda en iyi yakıt/güç oranını tutturmak içinde birçok sensörden faydalanıyor. Ancak sistem kusursuz değil, kötü yakıt, bakımsızlık, yaşa bağlı olarak gelişen parçaların, kabloların yorgunluğu sistemi etkileyen arıza olarak geri dönüyor.

Motronıc motor yönetiminden sorumlu olmasının yanında, sensörlerde oluşan arızalarlada baş etmelidir. Bu arızalardan oluşacak motor devamlılığı yine kendisinde bulunan yedek çalışma değerleri ile sağlanır. Bu değerler sabit değerlerdir, motorun verimsizde olsa çalışması için önceden yüklenmiştir ve sadece acil durumlarda kullanılır. "Sıcak motor" çalışma koşulları baz alınarak oluşturulan bu yedek sistem soğuk çalıştırmalar veya ilk marşlarda problemli çalışmaya sebep olabilir. Bu süre zarfında ecu bir uyarı ışığı yakar (arıza ışığı).

Motronıc bu arızaları ayrıca uygun bir cihaz yardımı (tech1) ilede kullanıcısına okutabilir. Ancak cihaz olmadanda okunmasına olanak verir. Sistemin çok eski olmasından kaynaklı gerekli cihazın temini, gerekli cihazın gidilen servisde veya o an yanınızda olmaması sorun teşkil etmez.

Arıza, ecu tarafından arıza ışıının aralıklarla yanıp söndürülmesi ile okunabilir.Yanıp sönmeler belli bir sayıda ve uzunluktadır.

Okuma yı kendi aracımda denediğim için Motronıc 1, 2.5 ve 2.8 dışındaki sistemlerde ecu girşi konusunda bilgim yok. Anlatacağım okuma Opel Vectra A, Opel Astra F, Opel Calibra nın 1995 yılına kadarki Bosch Motronıc sistemleri için geçerlidir.

Motor durur haldeyken ecu bağlantı soketini yuvasından çıkartıyoruz ve soket pimi aşşağı doğru baktığında yukarı sıradaki 1 ve 2 ci yuvalara kısa bir kablo veya ataç takıyoruz. Ecu okuma girişi sol amortisör ün arkasında, çamurluk köşesinde...

Kabloyu / teli uygun girişlere yerleştirdikten sonra motor çalışsın veya çalışmasın kontak açıldığında arıza okuma başlayacaktır. Bu yüzden gözümüz arıza ışında olmalı...
KHKHLGH.png


Arıza ışığı kontak ilk açıldığında ;

*....** yani; bir yanma, biraz duraklama, sonra 2 kez yanıp sönme şeklinde yanacaktır. Bu işlem 3 kez tekrarlanır, her aynı arıza kodu 3 kez ard arda okunur, sonra varsa diğer arıza koduna geçilir.Bu işlem kontak kapatılana kadar devam eder.

örnek;
*...** 1...2 kod 12
*...** 1...2 kod 12
*...** 1...2 kod 12

kod 12 arıza okuma işleminin düzgün şekilde başladığını belirtir. Eğer bir arıza varsa bundan sonra başlayacaktır.

örnek;
*...****** 1...6 kod 16
*...****** 1...6 kod 16
*...****** 1...6 kod 16

kod 16, "1 nolu vuruntu sensöründe voltaj değişimi yok", yani kablosu ya tamamen kopmuş yada soketi çıkmış.Ecu üzerindeki vuruntu işlemcisi arızalanmadığı sürece sorunlar basit kablo/soket problemleridir.. gibi..

(dip not: adı geçmişken yazayım, vuruntu sensörü (c20xe için) motor bloğunun arkasında "kırmızı" soketli olan parça. Vuruntu "modülü" akünün altındaki yassı geniş siyah kutucuk. Rölanti valfi ile vuruntu sensörünün soketleri aynı ! )

***Arıza okuma işlemi bu kadar basit, arıza kodlarının tümünüde aşşağıda paylaşıcam..
***Bi arızanın ecu tarafından "çalışmayı etkileyici, ciddi" varsayılabilmesi için arıza ışığının aralıksız yaklaşık 30 sn kadar yanması gerekmekteidir. Bunun dışındaki anlık arıza ışığı yanıp sönmelerini ecu kaydetmiyor.
***Arıza giderildikten ve ışık söndükten sonrada eski arıza ecu tarafından not edilir. Bu not tec1 ile silinebildiği gibi, motorun 20 kez çalıştırılmasından sonra eğer arıza tekrarlamazsa otomatik silinir.(Kontağın açılması değil motorun çalıştırılması gerekir)
***Motor durur vaziyetteyken arıza okuma yapıldığında "31- Krank devir sensörü sinyal yok" arızasını vermesi normaldir.
***"Düşük voltaj" kablolarda temasızlık, "yüksek voltaj" kablolarda kısa devre, "sinyal yok" kablo kopması, soket çıkması.
***Ecu yakıt pompasına ilk başlat komutunu krank devir sensöründen aldığı sinyal ile verir. Yani krank devir sensöründeki herhangi bir arızada motora yakıt gelmediği için çalışmayacaktır. Çalışırken arıza yaparsa motor stop edecektir.Birçok kişi bobin, buji, buji kablosu, röle, pompa diye sanayilerde saatlerini harcıyor bu yüzden son maddeyi yazmak istedim.


Aynı arıza okuma işlemi Sıemens in simtec indede mümkün ama onda biraz daha karışık..

herkese arızasız, kazasız günler.....

Bu hata kodu şeması aşağıdaki sistemler için Bosch Motronic hata kodlarını gösterir: - 1.5, 1.7, 1.8, 2.5, 2.7, 2.8, 2.8.1, 2.8.3, 3.1, MP3.1, 3.2, 4.1, 5.1, 5.1. 1, Birinci Nesil ve MPi.
Arıza:
12 Teşhis başlangıcı. n / a
13 Oksijen sensörü Gerilim / açık devresinde değişiklik yok.
14 Soğutucu Sıcaklık Sensörü (CTS) Düşük voltaj
15 Soğutucu Sıcaklık Sensörü (CTS) Yüksek gerilim
16 Vuruntu sensörü 1 Gerilimde değişiklik yok
17 Vuruntu sensörü 2 Gerilimde değişiklik yok
18 Vuruntu kontrol ünitesi Sinyal yok, Motor Kontrol Ünitesi (ECU) hatası
19 RPM sinyali (krank mili sensörü) Yanlış sinyal
21 Gaz kelebeği konum sensörü Yüksek gerilim
22 Gaz kelebeği konum sensörü Düşük voltaj
23 Vuruntu sensörü modülü n / a
24 Araç hızı sensörü (VSS) Sinyal yok
25 Enjektör valfı 1 Yüksek voltaj
26 Enjektör valfı 2 Yüksek voltaj
27 Enjektör valfı 3 Yüksek voltaj
28 Enjektör valfı 4 Yüksek gerilim
28 Yakıt pompası rölesi Düşük voltaj
29 Enjektör valfı 5 Yüksek gerilim
31 Motor RPM sinyali (krank mili sensörü) Sinyal yok
32 Enjektör valfı 6 Yüksek gerilim
32 Yakıt pompası rölesi Yüksek gerilim
33 Giriş manifoldu basınç sensörü Gerilim çok yüksek
34 Egzoz Gazı Devridaimi (EGR) valfı Gerilim çok yüksek
34 Manifold Mutlak Basınç (MAP) sensörü Düşük voltaj
35 Rölanti Devri Kontrol Vanası (ISCV) Kötü veya rölanti devri kontrolü yok
36 Yanlış RON / Octane ayarı Hasarlı RON tapası veya hatalı bağlantı.
37 Motor kendi kendine teşhis (hata kodu ışığı) Düşük voltaj
38 Oksijen sensörü Gerilim düşük (1990 model yılı)
39 Oksijen sensörü Voltajı yüksek (1990 model yılı)
41 Araç hızı sensörü (VSS) Düşük voltaj
41 1 vites tanımlama anahtarı (C20LET sistemleri) Düşük voltaj
41 EST Hat bobini silindiri 2 & 3 (M2.8 / XEV sistemleri) Yüksek gerilim
42 Araç hızı sensörü (VSS) Yüksek gerilim
42 1 vites tanımlama anahtarı (C20LET sistemleri) Yüksek gerilim
42 EST Hattı bobin silindiri 2 & 3 (M2.8 / XEV sistemleri) Yüksek gerilim
43 Lineer EGR sistemi (XEV sistemleri) Arızalı
44 Oksijen sensörü Hava / yakıt karışımı çok zayıf (zayıf)
45 Oksijen sensörü Hava / yakıt karışımı çok zengin
46 Hava pompası rölesi Yüksek gerilim
47 Hava pompası rölesi Düşük voltaj
47 Lineer EGR Pozisyonu (XEV sistemleri) Arızalı
48 Akü voltajı Düşük voltaj
49 Akü voltajı Yüksek voltaj
51 ECU Programlanabilir hafıza PROM hatası, donanım arızası
52 Motor kontrol lambası; son aşama (arıza kodu ışığı) Yüksek voltaj
53 Yakıt pompası rölesi Düşük voltaj
54 Yakıt pompası rölesi Yüksek voltaj
55 Motor Kumanda Birimi (ECU) hatası Motor Kumanda Birimini (ECU) yenile
56 Rölanti Hız Kontrol Vanası (ISCV) Toprağa kısa
57 Rölanti Devri Kontrol Vanası (ISCV) Kesilmesi
59 Giriş manifoldu valfı 1 Düşük voltaj
61 Yakıt Deposu Havalandırma Valfi (FTVV) Düşük voltaj
62 Yakıt Deposu Havalandırma Valfi (FTVV) Yüksek gerilim
63 Giriş manifoldu valfı 1 Yüksek voltaj
63 EST Hat bobini silindiri 2 ve 3 (M2.8 / XEV sistemleri) Düşük voltaj
64 EST Hat bobini silindiri 1 & 4 (M2.8 / XEV sistemleri) Düşük voltaj
65 Karbonmonoksit (CO) potansiyometresi Düşük voltaj
66 Karbonmonoksit (CO) potansiyometresi Yüksek gerilim
67 Gaz kelebeği anahtarı - rölanti konumu anahtarı Düşük voltaj - anahtar açılmıyor
68 Gaz Kelebeği Anahtarı (TS) - rölanti kontağı Rölanti anahtarı açılmıyor
69 Hava Sıcaklığı Sensörü (ATS) Düşük voltaj
71 Hava Sıcaklığı Sensörü (ATS) Yüksek gerilim
72 Gaz Kelebeği Anahtarı (TS) - tam yük kontağı Yüksek voltaj - Tam yük anahtarı çalışmıyor
73 Hava Akış Sensörü (AFS) Düşük voltaj
74 Hava Akış Sensörü (AFS) Yüksek gerilim
75 Şanzıman şalteri - tork kontrolü Düşük voltaj
76 Otomatik Şanzıman (AT) tork kontrolü Uzun uzun tutuşma, uzun ateşleme gecikmesi
79 Çekiş kontrol ünitesi Yanlış ateşleme / enjektör kesme
81 Enjektör valfı 1 Düşük voltaj
82 Enjektör valfı 2 Düşük voltaj
83 Enjektör valfı 3 Düşük voltaj
84 Enjektör valfı 4 Düşük voltaj
85 Enjektör valfı 5 Düşük voltaj
86 Enjektör valfı 6 Düşük voltaj
87 Klima (AC) kesme rölesi Düşük voltaj
88 Klima (AC) kesme rölesi Yüksek gerilim
89 Oksijen sensörü ısıtıcısı Düşük voltaj
91 Oksijen sensörü ısıtıcısı Yüksek voltaj
92 Eksantrik mili sensör arızası (XEV sistemleri) Arızalı
93 Hall Etkisi Anahtarı (HES) Düşük voltaj
94 Hall Etkisi Anahtarı (HES) Yüksek gerilim
95 Sıcak çalıştırma valfı Düşük voltaj
96 Sıcak başlangıç valfi Yüksek gerilim
97 Çekiş kontrol ünitesi - ateşleme / enjeksiyon kesildi Yanlış sinyal - yüksek gerilim
98 Oksijen sensörü Açık devre, kablolama kopması
99 Kod bilinmiyor
113 Turbo boost kontrolü Boost, aralık dışı yüksek basınç koruması
114 Rölanti yükseltme valfı Üst sınırın üstünde
115 Tam takviye basıncı Alt sınırın altında
116 Yükseltme basıncı Üst sınırın üstünde
117 Atık kapağı vanası Düşük voltaj
118 Atık vanası Yüksek voltaj
121 Oksijen sensörü 2 Yağsız egzoz, zayıf karışım
122 Oksijen sensörü 2 Zengin karışım / egzoz
123 Giriş manifoldu valfı 1 Engellenmiş
124 Giriş manifoldu valfı 2 Bloke oldu
132 Egzoz Gazı Devridaimi (EGR) valfı Yanlış sinyal
133 Egzoz Gazı Devridaimi (EGR) valfı 2 Yüksek gerilim
134 Egzoz Gazı Devridaimi (EGR) valfı 2 Düşük voltaj
135 'Motoru kontrol edin' lambası (hata kodu lambası) Düşük voltaj
136 Motor Kontrol Ünitesi (ECU) n / a
137 Motor Kontrol Ünitesi (ECU) kutusu Yüksek sıcaklık
141 İkincil hava pompası Yeterli hava yok
142 İkincil hava pompası Pompasız hava
143 Sinyal yok veya yanlış
144 İmmobilizer sinyali alınmadı Hatalı ünite veya kablolarda kopma
145 Yanlış immobilizer sinyali alındı Yanlış ünite veya kablolamada kopma
 

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
22 Şub 2019
391
1,141
2,395
istanbul
Marka
Opel
Hicbirsey anlamadim ama anlayalar icin faydali bilgiler oldugunu dusunuyorum :D

kısa özetle, aracınızın arıza aşığı yanıyor ve siz bunu herhangi bir cihaza ihtiyaç duymadan, servise gitmeden okuyabiliyorsunuz.. üstelik cihaz okumalarından daha ayrıntılı şekilde.
 

by

Reis
17 Kas 2016
3,737
7,355
5,020
İstanbul
Marka
Peugeot
kısa özetle, aracınızın arıza aşığı yanıyor ve siz bunu herhangi bir cihaza ihtiyaç duymadan, servise gitmeden okuyabiliyorsunuz.. üstelik cihaz okumalarından daha ayrıntılı şekilde.

Yok onu anladım :), işin teknik tarafına hakim olmadığımı belirtmek istemiştim.
Emeğinize sağlık, güzel bilgiler
 
  • Beğeni
Tepkiler: ercanalhan

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,011
7
51,333
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Bu kodlamanın benim z12xe Corsa C için geçerli değil de, böyle kodlamanın hiç olmama ihtimali var değil mi? Benim için tek hata kodu kaynağı OBD2 soketi :)
 

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
22 Şub 2019
391
1,141
2,395
istanbul
Marka
Opel
bildiğim kadarı ile motronıc 90 ların sonuna kadar devam etti.. yani bu sistem sizin aracınız için uygun değildir demek yanlış olmaz. ancak şöyle bir varsayım yapabiliriz.. bosch bu sistemi 80 lerin başında hizmete sunmuş, dile kolay aradan 40 yıl geçmiş şuan ki sistemlerin bana göre bırakın arıza vermeyi, biyerlerden el kol çıkartıp "abi al şu röle yi değiş kafamı karıştırıyor" demesini beklerdim :) .. tabi şaka bi yana illaki sizin araçtada bi okuma yöntemi vardır, ama modası geçince açığa çıkar.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Alper45 ve bt
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım