Arkadaşlar selamlar,
kısa ve basit biçimde kuru kavramalı debriyajların nasıl çalıştığını anlatacağım
Parçalar
Volan
Debriyaj balatası
Debriyaj diski
Debriyaj bilyası
Volan nedir?
Volan, motorun krank miline cıvatalar ile bağlanan daire şeklinde balansı neredeyse kusursuz olan bir ağırlık parçasıdır.
Debriyaj balatası nedir?
Debriyaj balatası göbeği firezeli bir dairesel balatadır, üzerinde titreşim damperleri ve içerisinde yastık yayları vardır, titreşim damperleri motorun üretmiş olduğu vibrasyonu üzerine alarak güç aktarma organlarını korur, yastık yaylar ise balatanın arasına gelecek yumuşak konforlu bir kavrama sağlar.
Debriyaj diski nedir?
Dairesel bir şekilde olup üzerinde şemsiye veya diyafram yaylar bulunan bir baskı parçamızdır, çevresinde merkezleme pimlerinin ve cıvataların gireceği delikler bulunur.
Debriyaj bilyası nedir?
Debriyaj diskinin üzerinde bulunan diyafram yaylara sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla baskı uygulayan bilyadır.
Nasıl çalışır?
Krank miline cıvatalar ile bağlanan volan ile debriyaj diskinin arasına balata gelir, debriyaj diski balataya baskı uygular ve sanki tek parça halindeymiş gibi hareket ederler.
cıvatalar ile volana bağlanan debriyaj diski, balataya bir baskı uygular ve balatanın göbeğinden şanzımana hareket iletilir, siz debriyaj pedalına bastığınızda debriyaj bilyası, diskin üzerinde ki diyafram yaylarına basar ve diski geri çekerek balatanın arada boşta kalarak gücün gitmemesini sağlar.
Debriyaj motor gücünün en az 1.5 katı olmalıdır, iş makinelerinde bu 2.5-3 kata kadar çıkar.
mK = 1/4 . F . mü . ( D + d ) . n
Örneğin :
F : 3500
mü : 0.3
D : 0.21 metre
d : 0.14 metre
n : sürtünen yüzey tek kavrama olduğu için 2
=
1/4 . 3500 . 0.3 . ( 0.21 + 0.14 ) . 2 =
183.79 nm çıkar.
EKS yani emniyet katsayısını 1.5 olarak alırsak motor torku 122.5 nm olarak bulunabilir
Bu sadece bir örnekti arkadaşlar, araçların diğer tüm mekanik aksamı olduğu gibi kavrama sisteminin de bir kuralı ve hesabı vardır, tek bir yazılım ile ne bu dayanım torkunu nede mukavemetini değiştirmek mümkün değil.
Saygılarla,
kısa ve basit biçimde kuru kavramalı debriyajların nasıl çalıştığını anlatacağım
Parçalar
Volan
Debriyaj balatası
Debriyaj diski
Debriyaj bilyası
Volan nedir?
Volan, motorun krank miline cıvatalar ile bağlanan daire şeklinde balansı neredeyse kusursuz olan bir ağırlık parçasıdır.
Debriyaj balatası nedir?
Debriyaj balatası göbeği firezeli bir dairesel balatadır, üzerinde titreşim damperleri ve içerisinde yastık yayları vardır, titreşim damperleri motorun üretmiş olduğu vibrasyonu üzerine alarak güç aktarma organlarını korur, yastık yaylar ise balatanın arasına gelecek yumuşak konforlu bir kavrama sağlar.
Debriyaj diski nedir?
Dairesel bir şekilde olup üzerinde şemsiye veya diyafram yaylar bulunan bir baskı parçamızdır, çevresinde merkezleme pimlerinin ve cıvataların gireceği delikler bulunur.
Debriyaj bilyası nedir?
Debriyaj diskinin üzerinde bulunan diyafram yaylara sürücünün debriyaj pedalına basmasıyla baskı uygulayan bilyadır.
Nasıl çalışır?
Krank miline cıvatalar ile bağlanan volan ile debriyaj diskinin arasına balata gelir, debriyaj diski balataya baskı uygular ve sanki tek parça halindeymiş gibi hareket ederler.
cıvatalar ile volana bağlanan debriyaj diski, balataya bir baskı uygular ve balatanın göbeğinden şanzımana hareket iletilir, siz debriyaj pedalına bastığınızda debriyaj bilyası, diskin üzerinde ki diyafram yaylarına basar ve diski geri çekerek balatanın arada boşta kalarak gücün gitmemesini sağlar.
Debriyaj motor gücünün en az 1.5 katı olmalıdır, iş makinelerinde bu 2.5-3 kata kadar çıkar.
mK = 1/4 . F . mü . ( D + d ) . n
Örneğin :
F : 3500
mü : 0.3
D : 0.21 metre
d : 0.14 metre
n : sürtünen yüzey tek kavrama olduğu için 2
=
1/4 . 3500 . 0.3 . ( 0.21 + 0.14 ) . 2 =
183.79 nm çıkar.
EKS yani emniyet katsayısını 1.5 olarak alırsak motor torku 122.5 nm olarak bulunabilir
Bu sadece bir örnekti arkadaşlar, araçların diğer tüm mekanik aksamı olduğu gibi kavrama sisteminin de bir kuralı ve hesabı vardır, tek bir yazılım ile ne bu dayanım torkunu nede mukavemetini değiştirmek mümkün değil.
Saygılarla,