Debriyaj nasıl çalışır?

HakanYaprak

Düz Yol Gazcısı
9 Ara 2018
17
1
145
Arabaya göre değişir. Her arabada farklıdır. O yüzden arabayı dinlemek hissetmek çok önemlidir. Ne zaman huzursuz olursa, motor çekmeyip motor veya kavrama titretip gaz isterse o zaman hafif basmak makbuldür.
@motorsinann
@bt
@yaso
Debriyajda bulunan yaylar gücün şanzımana daha yumuşak gitmesini sağlıyor diye biliyorum.
Bu yaylar vites degistirirken debriyaj bırakılırken (kavramada, debriyaji tam birakirken) gaz verince devirlenmeyi engellermi?
Yani atiyorum vites degistirirken kavramada gaza bastik bu yaylar sayesinde devirlenemeyen motor zorlanma yaşarmı?
 
Son düzenleme:

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
@motorsinann
@bt
@yaso
Debriyajda bulunan yaylar gücün şanzımana daha yumuşak gitmesini sağlıyor diye biliyorum.
Bu yaylar vites degistirirken debriyaj bırakılırken (kavramada, debriyaji tam birakirken) gaz verince devirlenmeyi engellermi?
Yani atiyorum vites degistirirken kavramada gaza bastik bu yaylar sayesinde devirlenemeyen motor zorlanma yaşarmı?
Debriyaj balatası volana bastıracak ve motor boşa dönmek yerine tekerlekleri çevirmeye çalışacak. Olması gereken olacak, ekstra bir zorlanma olmayacaktır.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca

HakanYaprak

Düz Yol Gazcısı
9 Ara 2018
17
1
145
Debriyaj balatası volana bastıracak ve motor boşa dönmek yerine tekerlekleri çevirmeye çalışacak. Olması gereken olacak, ekstra bir zorlanma olmayacaktır.
Peki bu debriyaj üzerindeki yaylar kavrama noktasında motordan gelen gücü yumusak aktariyor ama devirlenmeyi engelliyormu?
Yani motor gücünü kavrama noktasında tabir-i rica ise emiyormu?
Arabanın kavramada gaza basinca hızlanmamasi tam birakinca hizlanmasi yaylar yüzundenmi acaba ?
 

Ekli dosyalar

  • debriyaj-mekanizmasinin-cesitleri-nelerdir.jpg
    debriyaj-mekanizmasinin-cesitleri-nelerdir.jpg
    131.7 KB · Görüntüleme: 47
Son düzenleme:

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Peki bu debriyaj üzerindeki yaylar kavrama noktasında motordan gelen gücü yumusak aktariyor ama devirlenmeyi engelliyormu?
Yani motor gücünü kavrama noktasında tabir-i rica ise emiyormu?
Arabanın kavramada gaza basinca hızlanmamasi tam birakinca hizlanmasi yaylar yüzundenmi acaba ?
Bahsettiğiniz yaylar dediğiniz gibi kavrama konforunu arttırıyor. "Devirlenmeyi engelliyor" yerine kavramayı yapıp araca ivme kazandırarak devirleniyor diyelim, kafa karışıklığı olmasın =)
İkinci sorunuzdaki gibi bir durum yaylarla alakalı değil. Yarım kavramada aracın hızlanmaması balatanın volan üzerine tam olarak bastırmayarak sıyırması nedeniyle olur. O yüzden yokuş yukarı dur-kalk trafikte ve yarım kavrama ile dik yokuşta park manevraları yapılırsa bir süre sonra dumanlar tüter, yanık balata kokusu gelir.

2.10'dan sonra aşağıdaki videoyu izlerseniz debriyajı tam bırakınca hızlanması durumunu görebilirsiniz. 4. dk.dan itibaren de sanırım yaylarla ilgili sorunuzun cevabını bulabilirsiniz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: yaso

HakanYaprak

Düz Yol Gazcısı
9 Ara 2018
17
1
145
Önce debriyaja bas, gazı sonra bırak. Aksini yaparsan zaten araba huzursuzlanıp yanlış yaptığını söyler. :)
1)Yani bu yaylar devirlenmeye engel olmuyor doğrumudur?
Motoruda vites degistirirken debriyaji birakirken gaz verince zorlamiyor doğrumudur?.
Benim dediğim hizlanmama olayi baski volana tam bastırmıyor diye mi?
2) Debriyaji aşağı doğru itmeye basladigin an gazi kaldirmak mi daha iyidir? (Kavramayi gaz vermeden ayirmak, kavramaya inerken gazi kaldırmak)
Yoksa
Sizin dediğiniz gibi gaz verirken basip kavramayı ayirinca mi gazi birakmak (kavramayı gazla ayırmak)
Hangisi daha doğrudur?
Balatalarin surtunme etkisi ile birleştiğini okumuştum oyleyse gaz verirken kavramayi ayirmak pek mantıklı olmuyor.
Birde çift kütleli volanlarda oyle ayirinca çat gibi bir ses yapiyor diye biliyorum.
 
Son düzenleme:

HakanYaprak

Düz Yol Gazcısı
9 Ara 2018
17
1
145
Arkadaşlar bu videodaki 1.45 ile 2.30 arasında volan tarafındaki balata ile baski tarafindaki balata birbirne surtunerek hareket aktarirlar diyor ama debriyajda bir adet balatalı disk bulunmuyormu? Bu nasıl oluyor?
Eğer bir adet balatalı disk (kavrama diski) bulunyorsa baskı diski geri çekilince balatalı disk (kavrama diski) nasıl volandan ayrılıyor ? Yani bir tek baskı plakasını geri çekmekle balatalı diski volandan nasıl ayırıyoruz?
Baski plakasi volanla beraber mi dönüyor yoksa giris miliyle mi?
@bt @motorsinann @yaso
 
Son düzenleme:

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Arkadaşlar bu videodaki 1.45 ile 2.30 arasında volan tarafındaki balata ile baski tarafindaki balata birbirne surtunerek hareket aktarirlar diyor ama debriyajda bir adet balatalı disk bulunmuyormu? Bu nasıl oluyor?
Eğer bir adet balatalı disk (kavrama diski) bulunyorsa baskı diski geri çekilince balatalı disk (kavrama diski) nasıl volandan ayrılıyor ? Yani bir tek baskı plakasını geri çekmekle balatalı diski volandan nasıl ayırıyoruz?
Baski plakasi volanla beraber mi dönüyor yoksa giris miliyle mi?
@bt @motorsinann @yaso
Sanırım debriyaj konusu bizi aşıyor. Öğrenirseniz bize de anlatın.
 

rosel

Profesör
Destekçi
11 Eyl 2016
620
956
2,270
Marka
BMC
Vitesi attıktan sonra debriajı ayağımızdan çekerken hafif gaz verip arabanın titremesini önlemek debriaj balatası veya aracın herhangi bir aksamına zarar verir mi?

edit: fazla yakıt haricinde.
edit2: aslında sadece vites attıktan sonrası için değil sorum, debriaja bastığımız ve çekerken ki her an için.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Vitesi attıktan sonra debriajı ayağımızdan çekerken hafif gaz verip arabanın titremesini önlemek debriaj balatası veya aracın herhangi bir aksamına zarar verir mi?

edit: fazla yakıt haricinde.
Dediğin harekete benim arabada ihtiyaç oluyor. Pamuk gibi kavraması vardı. İzmit sanayide baskı balata değiştirdik dediler sözde ama balata mı çaktılar nal mı çaktılar ne yaptılar belli değil, yapraklı bronz balata takmışlar gibi oldu; sertleşti ve titreme yapıyor.
Arabada herhangi bir sorun yoksa titremeyi önlemek için sürücünün ayağının ayarını iyi yapmaya çalışması daha doğru olur. Ama benim arabadaki gibi bir sorun varsa, titremesindense hafif aragaz vermek daha az zararlıdır. :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca

rosel

Profesör
Destekçi
11 Eyl 2016
620
956
2,270
Marka
BMC
Dediğin harekete benim arabada ihtiyaç oluyor. Pamuk gibi kavraması vardı. İzmit sanayide baskı balata değiştirdik dediler sözde ama balata mı çaktılar nal mı çaktılar ne yaptılar belli değil, yapraklı bronz balata takmışlar gibi oldu; sertleşti ve titreme yapıyor.
Arabada herhangi bir sorun yoksa titremeyi önlemek için sürücünün ayağının ayarını iyi yapmaya çalışması daha doğru olur. Ama benim arabadaki gibi bir sorun varsa, titremesindense hafif aragaz vermek daha az zararlıdır. :)
bende ihtyaç olmasının sebebi ben 2-2.2.5 gibi devir atıyorum dizel araçta. yani çok devirli kullanmıyorum. devir ayarını bazen biraz daha düşürünce bu titreme oluyor. o zaman da zararlı mı
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,005
7
51,307
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
bende ihtyaç olmasının sebebi ben 2-2.2.5 gibi devir atıyorum dizel araçta. yani çok devirli kullanmıyorum. devir ayarını bazen biraz daha düşürünce bu titreme oluyor. o zaman da zararlı mı
Yeap, o zaman da zararlı. Arabanın düşük devrindeki titremesi gizli hararetten başlar, dizel motorun düşük devirde sürekli çalışıp kurumdan ciğerinin solmasından :p devam eder, motor kulaklarının zamanla aşınıp hasar almasına da gider, volan, şanzıman, vs. diye devam eder. Hatta ön radyatörüne onun fanına kadar, iç trimlere kadar dizelin sarsıntıdan olumsuz etkilenebilecek bir sürü yeri var arabanın. Dizel motor bloğunun benzinlilerden daha ağır olduğunu da düşünürsek titreme genel olarak arabaya zararlıdır diyebiliriz. Varsın debriyaj balatası biraz daha çabuk bitsin.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca

rosel

Profesör
Destekçi
11 Eyl 2016
620
956
2,270
Marka
BMC
Yeap, o zaman da zararlı. Arabanın düşük devrindeki titremesi gizli hararetten başlar, dizel motorun düşük devirde sürekli çalışıp kurumdan ciğerinin solmasından :p devam eder, motor kulaklarının zamanla aşınıp hasar almasına da gider, volan, şanzıman, vs. diye devam eder. Hatta ön radyatörüne onun fanına kadar, iç trimlere kadar dizelin sarsıntıdan olumsuz etkilenebilecek bir sürü yeri var arabanın. Dizel motor bloğunun benzinlilerden daha ağır olduğunu da düşünürsek titreme genel olarak arabaya zararlıdır diyebiliriz. Varsın debriyaj balatası biraz daha çabuk bitsin.
O zaman elimden geldiği kadar yüksek devirde vites atıp aracı titretmemeye çalışmak titretip Gaza basmaktan daha iyidir mi diyoruz
 

HakanYaprak

Düz Yol Gazcısı
9 Ara 2018
17
1
145
O zaman elimden geldiği kadar yüksek devirde vites atıp aracı titretmemeye çalışmak titretip Gaza basmaktan daha iyidir mi diyoruz
Ben 1.3 multijet aracimda genelde 2500 devirden aşağı ancak motor soğukken vites degistiriyorum. Motor gelmesi gereken sicakliga gelince 2500,2700 devirde vitesi değiştiriyorum.
Debriyaji tamamen birakmak üzereyken gaza basinca pürüssüz oluyor. Tabi bu olay kullanima gore değişiyor.
@bt
2) Debriyaji aşağı doğru itmeye basladigin an gazi kaldirmak mi daha iyidir? (Kavramayi gaz vermeden ayirmak, kavramaya inerken gazi kaldırmak)
Yoksa
Sizin dediğiniz gibi gaz verirken basip kavramayı ayirinca mi gazi birakmak (kavramayı gazla ayırmak)
Hangisi daha doğrudur?
Balatalarin surtunme etkisi ile birleştiğini okumuştum oyleyse gaz verirken kavramayi ayirmak pek mantıklı olmuyor.
Birde çift kütleli volanlarda oyle ayirinca çat gibi bir ses yapiyor diye biliyorum.
Bunun cevabi hakkındaki düşüncelerin nelerdir @bt
 

At

Takipçi
Beta Programı
29 Eki 2016
6,487
16,238
5,020
Antalya
Marka
Aston Martin
Hiçbirinin zararı olmaz, olsa zaten anlarsınız kendiniz bir gariplik olduğunu.
 
  • Beğeni
Tepkiler: HakanYaprak
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım