Turbo lagı nedir? & T. Araçlarda tork patlamasının sebebi nedir?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Turbo lag turbonun belli bir basınç oluşturduktan sonra; gaz pedalının bırakılması ile, emme manifoldundaki gaz kelebeği kapanır. Bu durumda turbodan motora kadar olan düzenekte (turbo boruları/intercooler) yüksek bir basınç oluşur. Bu yüksek basınç yüksek hızla dönmekte olan turbo pervanesi aşırı ters basınçtan durur. Tekrar gaz pedalına basıldığında bu ters basıncın motor tarafından emilerek turbo pervanesinin yeniden dönmeye başlaması ve ihtiyaç duyulan basıncı tekrar sağlayabilmesi için geçen zamana "TURBO LAG" ya da "TURBO GECİKMESİ" denir.[1]

Asıl bizi ilgilendiren konuya gelelim;

Turbonun yeterli basıncı oluşturabilmesi için belirli bir dönüş devirin üzerine çıkması gerekmektedir. Bu devir moturun egzoz manifoldundan tahliye edilen egzoz gazı basıncı ile doğru orantılıdır. Gücünü egzoz çıkışındaki gazın, turbonun eskoz manifoldu tarafındaki pervaneyi döndürmesinden alan turbo, ona paralel bağlı olan emme manifoldu üzerindeki pervaneyi döndürür. Bu da motora yüksek basınçlı hava sağlar. Motor devri ~2000 d/d geçtikten sonra ideal dönüş hızına ulaşan pervaneler, dolayısı ile ideal basıncı ancak o zaman sağlamaya başlar. Motorun rölanti devri olan ~800 d/d ile ~2000 d/d devire ulaşana kadar geçen zamana turbo gecikmesi denilse de bu daha çok doğal yapısal bir çalışma şartıdır.[1]

Turbonun bu yapısal sorununu gidermek için VGT(Değişken Geometrili Turbo) teknolojisi geliştirildi.
VGT nedir?

Üreticiler araçlardaki parçaların uzun ömürlü olması ve hatalara, bakımsızlığa dayanıklı olsun diye genelde önerilen değerlerin 1 tık altına motoru ayarlarlar.
VGT Turbonun kanatçıkları alt devirde ne kadar kapalıysa turbo o kadar çabuk dolar demek.
Kendi aracımdan örnek vereyim.
Accent Era 1.5 CRDI
Turbo özellikleri

-Turbo model kodu:GT1544V(Birçok 110hp ve 120hp arası araçlarda bu turbo kullanılmaktadır.)
-Önerilen 1.5 bar basınç.
-Wastegate 8 Psi max.
Aracın yazılımında ayarlanan değerler
-Stock Basınç 1.3 bar / Turbo üreticisinin önerdiği değer 1.5 bar
-Wastegate 6.1 Psi olarak ayarlanmış, yukarda da belirttiğim gibi 8psi max.
Bunun en büyük örneği 2010-2012 yılında Hyundai'ın dizel era'lara turbo sorunu yüzünden ECU güncellemesi yapmak zorunda kalmasıydı.
5 yıl garantili araçlar garantisi dolmadan turbo sorunu çıkardığı için Wastegate basıncı 7.5 psi'dı alt devirler canlı tabiri caize canavar gibiydi.Çoğu kullanıcının motor performansından dolayı satın aldığı aracın basıncını 6.1 psi'a düşürdü. Güncellemeden sonra 1.900-2100 arası ani tork patlaması daha çok hissedilir hale geldi. Alt devirde turbo eskisine oranla daha uzun sürede dolduğu için turbo gecikmesi kullanıcıları üzdü. Sonuç; turbo daha uzun ömürlü oldu :)

Doğal olarak çoğu kullanıcı kitlesi eski yazılıma dönmeye çalıştı, bazısı fark etmedi bile.

Eğer aracımın bakımlarını düzenli yaptırırım, bilinçli kullanıcıyım, turbolu araçların nasıl kullanılması gerektiğini bilirim diyorsanız... Yazılım yaptırarak sürüş zevkinizi arttırabilirsiniz. :D

-Bu tür konuları sık sık açıp sizlerle paylaşacağım.:)

Kaynak
1-)
https://www.wikiwand.com/tr/Turbo_lag
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,200
45,790
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Yeni nesilleri nasıl bilemiyorum ama özellikle Megane 3'de kullandığım Dci motor bu hususta nirvanadır. Rölanti devri ile maksimum torku vermeye başladığı ilk devir arasında kaldıysan arabayı bilerek isteyerek duvara vurasın gelir. Özellikle yokuş çıkarken alttan hızlanmak gerekiyor. Es kaza turbo boşluğuna gelirsen gazı diplesen bile sıfır tepki veriyor araç. Hayır, mühendisler bunu yaparken hiç mi düşünmemiş, hesap etmemiş akıl mantık almıyor. Bir motoru vitesteyken dip gaz bassan bile tepkisiz kalacak şekilde nasıl üretirler hayret verici bir şey.
 
1 Ocak 2017
2,657
9,779
5,270
38:22:37:12
Marka
Bugatti
Sembolde de çok hissediliyor. Resmen sırasıyla ölü ölü ölü, of manyak gidiyor, sonra ölü ölü ölü ölü gene.
Yeni nesilleri nasıl bilemiyorum ama özellikle Megane 3'de kullandığım Dci motor bu hususta nirvanadır. Rölanti devri ile maksimum torku vermeye başladığı ilk devir arasında kaldıysan arabayı bilerek isteyerek duvara vurasın gelir. Özellikle yokuş çıkarken alttan hızlanmak gerekiyor. Es kaza turbo boşluğuna gelirsen gazı diplesen bile sıfır tepki veriyor araç. Hayır, mühendisler bunu yaparken hiç mi düşünmemiş, hesap etmemiş akıl mantık almıyor. Bir motoru vitesteyken dip gaz bassan bile tepkisiz kalacak şekilde nasıl üretirler hayret verici bir şey.
citroen&peugeot&hyundai&renault gibi markalar overboost(wastegate)'u alt devirlerde tam gücünde kullanmıyorlar. Özellikle dip gazda overboost basıncı daha çok azalıyor alt devirde. Ama bmw, audi, mercedes gibi firmaların haritalarında 1600-1700 devire kadar max basıncı kullanıyor neredeyse. Bu sebeple premium algısı daha çok oluşuyor insanlarda. Vw'de de aynı durum var... Oysa turboları da aynı çoğunun :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Koraykaya ve Cenk

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,018
7
51,352
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Forumdaki arkadaşlar VW'in eski 1.9 TDI'ını kullanmamış belli ki :D Ne dci, ne Multijet, ne hdi, ne crdi, ne de tdci... Golf 3 1.9 TDI'daki lag'ı hiçbir arabada hissetmedim. :D
 
Son düzenleme:
10 Mar 2017
3,246
4,058
4,820
25
Antalya isparta aydin
Marka
Ford
citroen&peugeot&hyundai&renault gibi markalar overboost(wastegate)'u alt devirlerde tam gücünde kullanmıyorlar. Özellikle dip gazda overboost basıncı daha çok azalıyor alt devirde. Ama bmw, audi, mercedes gibi firmaların haritalarında 1600-1700 devire kadar max basıncı kullanıyor neredeyse. Bu sebeple premium algısı daha çok oluşuyor insanlarda. Vw'de de aynı durum var... Oysa turboları da aynı çoğunun :D
2.5 k devir civarında bile olsan zaten mesela 2. Viteste gaza dibe kadar basmassan araba az yürüyor. Dip gaz yapınca bi kafa kaldırma efekti yok değil :D
 
1 Ocak 2017
2,657
9,779
5,270
38:22:37:12
Marka
Bugatti
Forumdaki arkadaşlar VW'in eski 1.9 TDI'ını kullanmamış belli ki :D Ne dci, ne Multijet, ne hdi, ne crdi, ne de tdci... Golf 3 1.9 TDI'daki lag'ı hiçbir arabada hissetmedim. :D
vgt değil... :D
Turbosu hissedilmiyor ki lagı hissedilsin :D
katılıyorum aahahaha :D :D
2.5 k devir civarında bile olsan zaten mesela 2. Viteste gaza dibe kadar basmassan araba az yürüyor. Dip gaz yapınca bi kafa kaldırma efekti yok değil :D
knk 2.500 devirde turbo zaten dolar. O devirlerde turbonun basıncı önemli :D wastegate pek bir şey ifade etmiyor 2k üstünde :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Koraykaya

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,200
45,790
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
citroen&peugeot&hyundai&renault gibi markalar overboost(wastegate)'u alt devirlerde tam gücünde kullanmıyorlar. Özellikle dip gazda overboost basıncı daha çok azalıyor alt devirde. Ama bmw, audi, mercedes gibi firmaların haritalarında 1600-1700 devire kadar max basıncı kullanıyor neredeyse. Bu sebeple premium algısı daha çok oluşuyor insanlarda. Vw'de de aynı durum var... Oysa turboları da aynı çoğunun :D
Psa grubunun dizel ünitelerini çok kullandım hocam. Özellikle e - hdi ve tdci olarak 115'lik dizel ünitede de boşluk var. Fakat bu boşluk sürüşü hiç bir şekilde sekteye uğratmıyor. Boşluğun olduğu devirde kalırsanız gaza kontrollü olarak bastığınızda otomobil tepkisiz kalmayacak şekilde ve sürüşü sekteye uğratmayacak şekilde ilerlemeye devam ediyor. Maksimum tork devrine geldiği anda da boyun kırar şekilde kontrolsüzce bir anda öne atlayıp sürücüyü rahatsız etmiyor. Tabii ki premium dizeller gibi değil ama sürüşü sekteye uğratacak cinsten de değil. Fakat bu bahsettiğim dci ünitede gazı kademeli de versen, dip gaz da bassan, hiç basmamışsın gibi tepkisiz kalıyor. Nötr bir hareket sergiliyor. Hiç hoşuma gitmemişti diyebilirim.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Iskender™

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,018
7
51,352
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım