1. Foruma kayıt olmak için tıklayın !

TURBOLU ARAÇLAR NASIL KULLANILMALI?

Konu, 'Teknik Bilgiler' kısmında alpckr33 tarafından paylaşıldı.

  1. alpckr33

    alpckr33 Asfalt Kurutucu

    Kayıt:
    11 Eylül 2016
    Mesajlar:
    63
    Beğenilen Mesajlar:
    36
    Marka:
    BMW
    Herkese hayırlı günler. Benim aracım f30 320ied. Aracı performanslı kullanmayı severim, bunu yaparak turboya zarar vereceğimi biliyorum ama bunu en aza indirgemek için nelere dikkat etmeliyim? Bu konuda bana yardımcı olursanız sevinirim , hassas olduğum bir konu. Teşekkürler.
     
  2. bt

    bt Takipçi Stage 1

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    11.804
    Beğenilen Mesajlar:
    36.873
    Marka:
    Opel
    Öncelikle motor ideal sıcaklığa gelmeden kesinlikle aracı sıkıp tempo yükseltmeyin. Performanslı kullanım sonrasında da stop etmeden önce en az 5-6 dk rölantide bekletin. O sırada belki milyon devir çeviren turbo palleri yavaşlayıp soğumuş olur. Stop ederseniz kuru kuru o kadar hızlı dönen türbinler kısa sürede perişan olur.

    Bunun dışında aracın bakımlarını asla ama asla aksatmayın. Her zaman önerilen ideal spesifikasyonlarda ve kaliteli motor yağı kullanın.

    Atmosferikçiyim, benden ancak bu kadar öneri çıkar :)
     
    yty, sinan-cetin, Akn_3462 ve 4 kişi daha bunu beğendi.
  3. bilalyildirim

    bilalyildirim Profesör

    Kayıt:
    7 Ekim 2016
    Mesajlar:
    333
    Beğenilen Mesajlar:
    564
    Ani basınç ( çoklu vites düşürme,fazla kick down) yüklemelerinden kaçınmak,bakımları zamanında(hatta mümkünse 1-2k km önce ) yapmak ve motoru çalıştırdıktan ve stop etmeden önce en az 1 dk beklemek turbonun aşınmasını geciktirir.
     
    alpckr33, Basri Amca ve Mt.Akina bunu beğendi.
  4. AlkanExclusive

    AlkanExclusive Profesör

    Kayıt:
    27 Eylül 2016
    Mesajlar:
    1.227
    Beğenilen Mesajlar:
    2.088
    Marka:
    BMW
    Motoru sıkıştırarak yüksek devirde kullanmışsanız turbo için 45 - 60 saniye beklemek yeterlidir.

    Düşük devirlerde motoru zorlamadan kullanmışsanız 10 saniye beklemek yeterlidir.
     
    Akn_3462, nacker, EmreBHZ ve 4 kişi daha bunu beğendi.
  5. alpckr33

    alpckr33 Asfalt Kurutucu

    Kayıt:
    11 Eylül 2016
    Mesajlar:
    63
    Beğenilen Mesajlar:
    36
    Marka:
    BMW
    Ya bir sorum daha olacak. Aracım 98.000 bin de yazılım yok , düzenli olarak her 10.000 de bir bakımı yapılır. Dün biraz gazladıktan sonra eve geldim her zaman yaptığım gibi 1dk rolantide bekledim, arabadan indim kaputtan sanki boru patlamış gibi ses geldi bekledim 5 sn sonra ses kesildi. Kaputu açıp baktım bir sıkıntı akma,kokma göremedim. Turbo ile ilgili bir sıkıntı olmuş olabilir mi?
     
  6. AlkanExclusive

    AlkanExclusive Profesör

    Kayıt:
    27 Eylül 2016
    Mesajlar:
    1.227
    Beğenilen Mesajlar:
    2.088
    Marka:
    BMW
    Motor N13 mü? Gelen ses tıslama gibi mi?

    Resimden anladığım kadarıyla motor N13, tıslama sesini de arada sırada yapıyor ama önemli değil. Yani bir boru grubuna ait kaçak ya da patlama gibi duruma işaret değil. Tıssss diye ses çıkartır turbo soğumaya başladığında çat çut diye sesler çıkartıyor. Şöyle okkalı bir ÇAAT sesinden sonra o seste kesilir. Herhangi bir soruna yol açmaz. Bende de açmadı, başka N13'lerde de soruna yol açtığını ne gördüm ne duydum.

    Tıslama sesi değil de sanki motorda bir şeyler çalışıyormuş gibi ince bir viiiiinnn sesi de yapar bazen. Yine aynı şekilde ÇAAT eder turbo ve o seste kesilir. Borusan'a da sanayideki ustalara da sormuştum zamanında.
     
    Son düzenleme: 23 Ocak 2019
    Ozgur Gunes ve alpckr33 bunu beğendi.
  7. Toprak38

    Toprak38 Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    971
    Beğenilen Mesajlar:
    1.270
    Marka:
    Volkswagen
    Öneri doğru ama benim bildiğim kadarıyla o kadar beklemeye gerek yok. Ne kadar sıkıştırırsak sıkıştıralım 30-60 saniye bekleyince turbo da rolanti devrine düşüp yağlanmış oluyor galiba fazlasına gerek yok.
    Turbo konusunda bunun dışında yapılabilecek pek bişey yok aslında isterseniz yağ filtre bakımlarını da 2-3bin km öne çekebilirsiniz içinizi rahat ettirmek için. Zaten hiçbir motorda soğukken gazlamamak lazım bu da turboya özel değil
     
  8. alpckr33

    alpckr33 Asfalt Kurutucu

    Kayıt:
    11 Eylül 2016
    Mesajlar:
    63
    Beğenilen Mesajlar:
    36
    Marka:
    BMW
    Gazlama yapmadan önce minimum yağ sıcaklığı kaç olmalı?
     
  9. Toprak38

    Toprak38 Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    971
    Beğenilen Mesajlar:
    1.270
    Marka:
    Volkswagen
    Yağ sıcaklığında minümum hakkında hiçbir fikrim yok kendi kullandığım araçlarda bunu göremediğim için.ben genelde hararete göre davranıyorum 50-60 olmadan zorlanıyorum. Hatta emin değilim ama yağ sıcaklığında minimumun bi önemi olmayabilir. Daha çok maksimumu kontrol ediyo çünkü herkes

    BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
     
  10. DouglasAdams

    DouglasAdams DOKTOR Stage 1

    Kayıt:
    24 Mart 2017
    Mesajlar:
    6.748
    Beğenilen Mesajlar:
    17.364
    Marka:
    Toyota
    En az 70 derece olmadan gazlamıyorum hatta sol ve orta şeride de çıkmıyorum arkadan selektör vs rahatsız edici bişeylerde triggerlanmamak için.Turbo timer ım var.Kendi kendine devreye giriyor eğer iyi sıktıysam.Bu zamana kadar 3 kere devreye girdi.Bir de düzenli olarak yağımın miktarını kontrol ediyorum.
    Ha bir de sürekli motoru kapattıktan sonra ne kadar süre sonra soğumaya başlıyor ona dikkat ediyorum.Eğer motorunuz kolay kolay soğumamaya başladıysa soğutmasına yardımcı olan.Radyatör,turbo soğutucu sistemler ve motor yağını baktırmayı düşünebilirim.. Daha önce yaşamadım teorik tedbir.
     
    yaso, mustafa.e, Basri Amca ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  11. 2jzihtiyar

    2jzihtiyar Profesör

    Kayıt:
    23 Şubat 2018
    Mesajlar:
    1.477
    Beğenilen Mesajlar:
    1.990
    Marka:
    Toyota
    2 barın üstüne çıkabilen hayvani yüklü evolar, imprezaların turbo timerına bakın genellikle 30 saniyeye ayarlıdır. 5 dk beklemek yakıt israfından başka bir şeye yaramaz.
     
  12. mburakozgen

    mburakozgen Elit Apaçi

    Kayıt:
    19 Mart 2017
    Mesajlar:
    265
    Beğenilen Mesajlar:
    334
    Aslında turbo palleriniz her daim dönecektir. Sonuçta egzoz gazıyla beslenen bir eklenti. Bende aracımı stoptan önce bekletiyorum ancak şu şekilde motor yağı sürtünmeyle özelliğini kaybetmesin (özellik kaybı şöyleki yağ pompalanmadan sadece milde kalan yağa emanet turbonuz. O yüzden yağ ideal sıcaklıktayken biraz bekletip kapatıyorum) diye. Yani motor yağım 105 bandındaysa 20 sn bekletip öyle kapatıyorum. Onun dışında mesela biraz tempolu sürdükten sonra son bi kaç düzlükte gaza basmıyorum radyatörden gelen havayla ideal bir şekilde soğuması için
     
    bt bunu beğendi.
  13. hondapower

    hondapower Profesör

    Kayıt:
    3 Şubat 2017
    Mesajlar:
    357
    Beğenilen Mesajlar:
    466
    Marka:
    Honda
    Defalarca söylendi ama tekrar söyleyelim.
    1-)Çalıştırdığınızda motor sıcaklığı ideal seviyeye çıkmadan aracı zorlamayın.
    2-) Stop etmeden önce ister sıkıştır ister sıkıştırma 30-40 saniyelik rolantide bekletip stop etmek araç için yeterlidir. Daha fazlasına gerek YOK.
     
    yunuscelik29 bunu beğendi.
  14. osmanozen

    osmanozen Elit Apaçi

    Kayıt:
    14 Eylül 2016
    Mesajlar:
    71
    Beğenilen Mesajlar:
    159
    Önceki aracımı sıfır km alıp 150.000 km’de motoruna anahtar değmeden sattım cdti motordu.

    Şu ankini de sıfır aldım 42.000 de çok şükür sorun olmadı b37d15 bmw motoru.

    Motor ısınmadan hiç 2500 devir geçmem.

    Park etmeden önce devirli geldiysem 30 saniye, devirsiz geldiysem 10 saniye rölantide beklerim.

    Araca yüklendiğim bir dönem olduysa 2500 km civarı yoksa 1000 km civarı erken yağ değişimi yaparım.
     
  15. GeneralCevdet

    GeneralCevdet Elit Apaçi

    Kayıt:
    14 Şubat 2018
    Mesajlar:
    213
    Beğenilen Mesajlar:
    371
    Marka:
    Daihatsu
    motor 70 derece dolaylarına gelmeden sıkıştırmamaya(yani 4000 deviri geçmeyip gaza yüklenmemeye) özen gösterirsen,kapatmadan önce 15 saniye beklersen ve de bakımlarını düzenli yaptırırsan başka özellikle dikkat edeceğini bir unsur yok.
     
  16. Ozgur Gunes

    Ozgur Gunes Panpa

    Kayıt:
    7 Eylül 2016
    Mesajlar:
    3.361
    Beğenilen Mesajlar:
    5.829
    Marka:
    Volkswagen
    Selam, bende 116i varken çalıştırdığım gibi yola düşerdim. Ben bekleyenlerden değilim, zaten aracın kitapçığında da beklemeyin diyor. İsterseniz bekleyin baştaki cold start devri bitene kadar. Araba sakin sürüşteyken ısınmalı kafasındayım. Araba ne kadar az soğuk motorla vakit geçirirse o kadar iyi. Gazlama sonrası soğutma meselesine gelince de asla ama asla gazlayıp gazlayıp arabayı durduğu yerde soğutmayın. Hava akışı yaratmak lazım motorda, o yüzden durmadan önce sakin sakin süzülerek soğutmak lazım. Arabanızın ne zaman soğuduğunu anlamak istiyorsanız yağ sıcaklığına bakın, 105-110 aralığına geldiyseniz arabayı direk kaptın ve inin. Sakin sürüşlerden sonra beklemenize dahi gerek yok, aracın kendi sistemi var zaten kapattıktan sonra turboyu yağlayan. Ha hangi sıcaklıklarda gazlayabilirz, motor su sıcaklığı 95 dereceyi geçtiğin zaman, yağ ise 90 ı geçtiğinde, standardı arabanızın diğer arabalardan çok farklıdır, 95-110 derece standart su sıcaklığı değerleri, yağ 100-110 arasında gezer gündelikte, 140 a kadar çıkabilir ama siz 125-130 civarlarını geçmeyin. N13 çat çut pat küt ses çok yapar, kafanızı takmayın.
     
    Son düzenleme: 25 Ocak 2019
    OzanDnz, Basri Amca, fksarall ve 4 kişi daha bunu beğendi.
  17. alpckr33

    alpckr33 Asfalt Kurutucu

    Kayıt:
    11 Eylül 2016
    Mesajlar:
    63
    Beğenilen Mesajlar:
    36
    Marka:
    BMW
    Çok sağolun. Size ve forumdaki değerli arkadaşlara bir sorum olacak, cevaplarsanız sevinirim. Dün akşam eve dönerken araç birden soğutma sıvısı(yani su) ekleyin diye ekranda uyarı verdi ben de korktum hemen bir marketin önünde durdum. Su alıp döndüm kaputu açtım, su koyma haznesinin kapağının yanında bir delik var düdüklü tencere gibi buhar veriyordu, sanki araba hararet yapmış gibiydi. Yağ sıcaklığımda 110 civarıydı. 10 dk soğutup su ekledim. Yola tekrar çıktım 2 km ilerledim aynı uyarıyı baştan verdi. 3lt suyun hepsini boşaltmış. Ses yine aynı neyse yine su ekledim eve gelene kadar yine boşaltmış. Sizce sorun nedir? Biraz uzun oldu şimdiden sağolun :)
     
  18. Ozgur Gunes

    Ozgur Gunes Panpa

    Kayıt:
    7 Eylül 2016
    Mesajlar:
    3.361
    Beğenilen Mesajlar:
    5.829
    Marka:
    Volkswagen
    Genleşme kabın patlamış büyük ihtimal, en kısa sürede değiştir, oringlere de baksınlar.
     
    fksarall ve alpckr33 bunu beğendi.
  19. kaanc5

    kaanc5 Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    605
    Beğenilen Mesajlar:
    759
    Marka:
    Volkswagen
    Su sıcaklığı iyice düşmeden işi bilmiyorsanız genleşme kapağının kapağını açmayın derim, basınçlı ve 90 derece sıcaklıktaki antifrizli su üstünüze sıçrarsa canınızı yakabilir, size zarar verebilir. Su eklerken de saf su eklemeye özen göstermek iyi olacaktır.

    Genleşme kabı yolcu gibi, yolda hararet yapmaya başlayınca durumu idare etmek için iç sıcaklığı en yükseğe ayarlayıp düşük devir ve yüksek hızla devam edebilirsiniz.
     
    Ozgur Gunes bunu beğendi.
  20. Toprak38

    Toprak38 Profesör

    Kayıt:
    8 Eylül 2016
    Mesajlar:
    971
    Beğenilen Mesajlar:
    1.270
    Marka:
    Volkswagen
    Tek bir sorum var su sıcaklığı 95i geçtiği zaman demişsiniz, motoruna özel bir durum mu bu? Çünkü şimdiye kadar bindiğim tüm araçlar 90civarına sabitliyor su sıcaklığını

    BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
     
    Basri Amca bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş