sis farları orda aşşaadan açılıyor orda düğme var ordan
Öncelikle hayırlı olsun.
İlk olarak arabaya tam hakimiyeti sağlamakla başlaman gerekir. Trafiğe kapalı alan bul. Arabanın 4 köşesine de hakim olabilmek açısından arabanın köşelerine böyle kartondan sopa gibi şeyler yapıştırarak iyice belle. Daha sonra başka araç niyetine artık kuka mı koyarsın, yine kartondan maket mi koyarsın, tahta levha mı koyarsın, böyle dokundun mu arabaya çizik vermeyecek şeyler koyarak ön-arka tamponları değdir, park manevraları dene vs. vs. Özetle, araban senin bir uzvun gibi olsun. Trafikte zaten dikkat etmen gereken çok şey var, bir de ona dikkatini ayırma.
Daha sonra trafiğe çık. Trafikte ilk olarak kendini alıştırman gereken şey ani hareketlerden kaçınmak. Tecrübeli sürücülerin bile dalgın anlarında veya kör noktalarında kalan araçlar olduğunda filan hamlelerin yavaş yapılması kazalardan kurtarır. En basitinden şerit değiştirmek, direksiyonu kırmak, dönüş yapmak, fren yapmak; bu tarz hamleleri hep ağırdan almaya alışmakta fayda var.
Sonraki konu frenaj. Trafikte giderken önceden hesaplayarak gitmekte fayda var. Bu yolla frenleri de daha az kullanmış olursun. Pek çok açıdan faydası var bunun. Zamanla kazanılacak melekedir, 2 gün buna kasmana gerek yok. =)
Aynaları kullanmayı hiçbir zaman ihmal etme. Arada dümdüz yolda bile aynalardan kontrol et geleni gideni. Makas atanı var, silme geçen motosikleti var, var oğlu var. Ama aynalara bakarken önüne bakmayı da ihmal etme. Dikkatsiz anımda benim etmişliğim oldu =)
Dikkat demişken, direksiyonda sinirlerini aldırmaya bak. Her zamankinden fazla hata yaptırır. Trafik de hata kaldırmaz. Ben 19 yaşımda sırf sinirli olduğum için önümde duran trafiği farketmeyerek arkadan zincirleme kazaya sebep oldum. Tek büyük kazam da odur. Trafiktekilerin de, araçtakilerin de sinirlerini bozmasına izin verme. Gerekirse çek kenara in arabadan.
Aklıma gelen başka bir tavsiye: senden yüksek araçlar yanına gelirse korkma. Onların şoförlerinin bir çoğu araçlarının sınırlarını gayet iyi biliyordur. Tırların ve büyük kamyonların sağ önleri kör noktalarıdır, onun dışındaki yerleri görürler. İlk başta çiğneyecekmiş gibi gelir insana. Gereksiz panik yapmana gerek yok. Ama uzun araçların da manevralarında orta kısımlarından uzak dur, dönüşleri sırasında sıkıştırıp acımayabilirler tabi =)
Işık yeşil yansa bile sağına soluna bak. İhlal eden çıkabilir. Sadece solundan sağına akan tek yön bir yola giriyor olsan bile ters yöne de bir bak. Her şöförün sığır olma ihtimali vardır.
Trafikte mümkün oldukça önündekinin de önünü takip etmeye çalış. İlk başta "önce bir kendi önüme bakayım da" demeni normal karşılıyorum. Ama gerçekten çok büyük önemi var bunun. Zamanla buna da alıştır kendini.
Görüşünü açık tut. Görüşünün kapalı olduğu virajlara, kavşaklara her zaman önüne bir şey çıkacakmış gibi farz ederek gir. Gün gelir, çok faydasını görürsün.
Şehir içinde sokaklarda asla ama asla hız yapma. Yol kenarında paralel park halindeki iki araba arasından küçücük çocuklar aniden çıkabiliyor. :/
Yorulursan mutlaka mola ver. Refleks ve konsantrasyon fark etmesen de çok çok düşer çünkü. Yaşa başa bakan bir konu değil bu, ben dayanırım deme.
Hiç bir zaman korkma, ama her zaman temkinli ol.
Mevlana gibi öğüt yağdırdım be....
Sürüşe dair daha çok şey var tabii ki. İlk başta alışılması gereken şeylerden aklıma gelen örnekler verdim. Bakım ve kaza tutanak vs. tecrübelerini başka arkadaşlar paylaşsın ben yoruldum saat gece 1 oldu.