Antifiriz Nasıl Soğutur?

caner yılmaz

caner yılmaz
Düz Yol Gazcısı
10 Eki 2022
45
8
145
20
eskişehir
Marka
Opel
merhaba arkadaşlar antifiriz aracı nasıl soğutur yani mesela örnek veriyorum -100 derecelik antifirizle -50 derecelik antifirin soğutması aynı mı antifirizin kalitesini nasıl anlarız,bir de araca direk sadece antifiriz koyarsak ne olur?
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,867
26,228
5,720
Ankara
Marka
Skoda
Konsantre antifiriz sadece antifiriz olarak asla konulmamalı, kullanıma hazır yazanlar direkt konur. Antifirizin derecesi sadece donma derecesini ifade eder doğru karışım antifiriz olduğu sürece derece soğutma açısından önemli değildir. Kalitesini de markasız veya duyulmamış bir şey almayarak anlayabilirsiniz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: caner yılmaz

S.Asil

Quadrifoglio Verde
Destekçi
Beta Programı
Stage 2
16 Eyl 2016
5,742
3
9,669
5,020
Adana
Marka
Alfa Romeo
Antifriz her daim kullanılmalı , yazın kaynama sıcaklığını yükseltir , kışın donma sıcaklığını.
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,042
7
51,377
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
merhaba arkadaşlar antifiriz aracı nasıl soğutur yani mesela örnek veriyorum -100 derecelik antifirizle -50 derecelik antifirin soğutması aynı mı antifirizin kalitesini nasıl anlarız,bir de araca direk sadece antifiriz koyarsak ne olur?
Su, aracı nasıl soğutuyorsa antifriz de aynı şekilde soğutur. İşin aslı; antifriz, suya katılan bir katkıdır. Klima gazı gibi soğutucu bir etki düşünmeyin.

Üzerinde yazan bu sayısal değerler nedir? Saf su 0 derecede, musluk suyu -3-5 derecelerde donarken, antifrizli suyun donma noktasını belirtir.

Sizin verdilerinize göre daha gerçekçi sayısal değerlerle örnekleyeyim: Bir antifriz aldığınızda üstünde -40 derecelik yazabilir. Arkasını çevirip etiketini okuduğunuzda hangi karışım oranında hangi sıcaklık değerini vereceğini görürsünüz. (-40, -30, -18 vs.)

Antifrizin kalitesini şahsen ancak markadan anlayabiliyorum. Örneğin Castrol kullandığımda çok memnun kalmıştım, değiştirmeden yıllardır devam ediyorum.

Araca direkt antifriz koyarsanız ben çok bir şey olacağını düşünmüyorum fakat genelde üreticiler en yoğun antifriz kullanımında bile %50 su kullanılmasını öneriyorlar. Aksi takdirde tam verimli olmayacağını söylüyorlar. Şahsen kendi aracımda sıfırdan soğutmaya suyu doldurulurken 3lt'lik büyük boy antifriz alıp sisteme koymuştum, kalanını su ile tamamlamıştım. İşlem sonunda bomemetre -38 değerini veriyordu.

Antifriz arabada çok kritik bir üründür. Pek bilinmez ama neredeyse motor yağı kadar kritiktir. Ne alakası var diyecek olanlar olursa diye genel avantajlarını sıralayayım:

- Kışın donma noktasını düşürür. Bu sayede soğuk günlerde motorun soğutma sisteminin patlamasını engeller. (radyatör olur, hortumlar olur, genleşme kabı olur... bir yerden mutlaka patlar)

- Kışın donma noktasını ortalama 20 derece düşürdüğünü varsayalım, aynı oranda kullanılan antifriz yazın da kaynama noktasını 20 derece kadar arttırır. Yani aracınız yazın dur kalk trafikte ve yük altında kaldığında yaşanabilecek su kaynatma olaylarının önüne geçmiş olur. Su kaynatmasının kışın oluşan don ile aynı etkileri vardır. Birinde hacim yükseliyor, diğerinde buhar basıncı yükseliyor; ikisi de sistemde bir yerleri patlatıyor.

- Soğutma sisteminde kireç ve pas oluşumunu engeller. Oldukça kireçli musluk suyu kullansanız bile, Erzurum koşullarına uygun yüksek oranda antifriz kullanıyorsanız sisteminiz pırıl pırıl kalacaktır. Ayrıca genleşme kabınızda çoğu arabada görülen pas rengini görmeyeceksiniz. Bu da tüm parçalarının ömrünün uzaması anlamına geliyor.

- Antifrizin kalitelisi ısı iletkenliğini arttırıcı özelliğe sahip olur. Yani antifrizli su, motorun ısısını normal sudan daha iyi emerek radyatöre ulaştırır. Bu da soğutma performansını arttıran bir detaydır.
 
Son düzenleme:

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
22 Şub 2019
391
1,141
2,395
istanbul
Marka
Opel
Antifriz soğutma işlemi yapmaz.

Isı bir enerjidir, depolanabilir, transfer edilebilir, sıcaklık birimi ile ölçülür. Isı yüksekse biz sıcak deriz, ısı düşükse soğuk deriz.

Piston içindeki yanma sonucu piston çeperleri ısınır, ısı çevresinde dolaşan motor sıvısına transfer edilir. Motor sıvısı ısınmaya başladıkça motor normal çalışma sıcaklığına gelir ve en verimli yanma için motorun mühendisler tarafından belirlenen bir sıcaklıkta kalması sağlanır.

Normal şartlarda devir daim pervanesi ile piston çevresindeki sıvı sürekli yer değiştirilir, akış halindedir.

Motorun harareti çıkmaya devam ederse, termostat açılır motor içindeki sıvının öndeki radyatör ile devir daim yapmasına izin verir. Radyatör içinde dolaşmaya başlayan motor sıvısı, ısısını radyatör peteklerine verir, transfer eder. İnce peteklere sürtünen hava peteklerdeki ısının bir kısmını kendisine alır. Petekler ne kadar çok ve ısı transferi için uygun bir metal ise ısı transferi, yani soğuma işlemi de o kadar hızlı, verimli olur.

Ancak araç duruyor ve peteklerden hiç hava geçmiyorsa bu ısı transfer işlemi yapılamaz. Yapay bir hava akımı oluşturmak gerekir, ki bu da aracın radyatör fanıdır. Radyatör çalışır ve dışarıdan motor içine doğru bir suni hava akımı verir. Radyatör deki motor sıvısı yine yukarıdaki işlemlerin aynını yaparak motorun soğumasına yardımcı olur.

Bu işin mantığıydı...

Antifriz in düzgün bir ısı transferi yapabilmesi için üzerinde yazan değerlerde saf su kullanmak gerekir. Üzerinde yazan donma sıcaklığının soğutmasına hiçbir faydası yoktur. Alakalı bir konuda değildir.

Aksi belirtilmedikçe motora sade antifriz konulmaz, işini yapabilmesi için saf suya ihtiyacı vardır. Aksi durum nedir ? satılan antifriz hazır karışımdır, fabrika ortamında belli ölçüde su ile hazır hale getirilmiştir. Direk motora konur, ayrıca bir şey eklenmez. Üstünde yazar.

Marka önemlidir... aracın demir blok veya alüminyum blok olmasına göre çeşitleri de vardır.

Yazın düzgün bir ısı transferi motorun ömrüne ömür katar, kışında önemlidir.

kamu spotu : kışın atmosferik araçlarınızı marş yapar yapmaz yol yapmaya başlamak (yüksek devir asla yapılmamalı), dakikalarca ısınmasını beklemekten daha tasarrufludur ve daha çabuk normal çalışma sıcaklığına gelmesini sağlar.
 

zbetk

Profesör
Beta Programı
2 Eki 2016
251
249
1,245
İstanbul
Marka
BMW
Forumdaşlar çok güzel anlatmışlar. Ellerinize sağlık.

Benden de bir soru gelsin o zaman. Aracımda şu an musluk suyu var.(+antifriz tabiki). Ben komple saf su + antifriz yapacağım sistemi. Fakat usta tüm suyun komple boşalmadığını, illaki içeride biraz musluk suyu kalacağını söyledi. Bunun sizce çok bir etkisi olur mu ? Tahminimce %90 saf su % 10'da musluk suyu olur gibime geliyor. Yoksa komple değiştirmek için o çileli yollara mı girmeli ?
 

mete25

Panpa
4 Mar 2019
532
1,290
2,520
Ankara
Marka
BMW
Forumdaşlar çok güzel anlatmışlar. Ellerinize sağlık.

Benden de bir soru gelsin o zaman. Aracımda şu an musluk suyu var.(+antifriz tabiki). Ben komple saf su + antifriz yapacağım sistemi. Fakat usta tüm suyun komple boşalmadığını, illaki içeride biraz musluk suyu kalacağını söyledi. Bunun sizce çok bir etkisi olur mu ? Tahminimce %90 saf su % 10'da musluk suyu olur gibime geliyor. Yoksa komple değiştirmek için o çileli yollara mı girmeli ?
Sistemi tamamen saf suyla doldurup fan açtırıp sonrasında tekrar sistemi boşaltıp antifiriz-saf su karışımını koyabilirsiniz. Böylece daha sağlıklı ve uygun maliyetle halletmiş olursunuz.
 
  • Beğeni
Tepkiler: g.c.

ercanalhan

Yusuf Ercan Alhan
Profesör
22 Şub 2019
391
1,141
2,395
istanbul
Marka
Opel
bu da paint terk bonusu olsun...

Göründüğü gibi soğutma işleminde devir daim performansı, antifriz kalitesi (yüksek sıcaklıklarda görevini yerine getirebilme, kimyasal yapısının bozulmaması gibi) , radyatör peteğinin uygun alaşımdan yapılması, boruların çapı, boruların sayısı, peteklerin borulara kaynak biçimi (teması), radyatörün kesiti, motordaki yanma kalitesi, yakıtın kalitesi, aracın hızı, vitesi, yükü, lastiklerin basıncı, egzoz yaşı bile bir etkendir.

SHWRTH.png
 

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,042
7
51,377
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
Forumdaşlar çok güzel anlatmışlar. Ellerinize sağlık.

Benden de bir soru gelsin o zaman. Aracımda şu an musluk suyu var.(+antifriz tabiki). Ben komple saf su + antifriz yapacağım sistemi. Fakat usta tüm suyun komple boşalmadığını, illaki içeride biraz musluk suyu kalacağını söyledi. Bunun sizce çok bir etkisi olur mu ? Tahminimce %90 saf su % 10'da musluk suyu olur gibime geliyor. Yoksa komple değiştirmek için o çileli yollara mı girmeli ?
Aracı hiçbir zaman antifrizsiz bırakmadıysanız musluk suyunun size bir zararı olmayacaktır. Bu zahmete girmenize hiç gerek yok. Ayrıca bu işin en ideali sulandırılmış (seyreltilmiş) ürünlerin satın alınmasıdır. Çünkü bu işlemde musluk suyu yerine kullanılacak en doğru materyal saf su değil, deiyonize sudur. Onu da nasıl bulursunuz hiçbir fikrim yok. =)

İçinizin rahat etmesi bakımından örnek olarak; benim bildiğim 2013 yılından beri musluk suyundan başka su görmemiş gariban arabamdan çıkan devirdaim pompasının içindeki kireç/pas durumunu aşağıdaki postta görebilirsiniz.

Geçenlerde termostatı söktüğümüzde o da aynı şekilde pırıl pırıldı. Ne bir pas belirtisi vardı, ne de kireç...
 

zbetk

Profesör
Beta Programı
2 Eki 2016
251
249
1,245
İstanbul
Marka
BMW
@bt ve @mete25 teşekkür ederim. Araç bir senedir bende, benden öncesinde de uzun süre servis bakımlı binilmiş. Umarım o yola hiç girmemişlerdir.

20 litre saf suyu hazırladım. Artık yapabildikleri kadar arındırırız diyelim. Deiyonize su olayına hiç girmiyorum. 😀

Bende Castrol Radicool NF aldım. Elden almak istedim ama hiç bir yerde yok meret. İnternetten çektik bakalım.
Su, antifriz yağ bakımına beraber giricez haftaya, ne kadar işçilik vereceğiz muamma. Aracı kendim kaldırabilsem direk kendim de değiştireceğim de, var mı önerisi olan kolay yoldan bi değişim yapalım.
 

mete25

Panpa
4 Mar 2019
532
1,290
2,520
Ankara
Marka
BMW
Aracı hiçbir zaman antifrizsiz bırakmadıysanız musluk suyunun size bir zararı olmayacaktır. Bu zahmete girmenize hiç gerek yok. Ayrıca bu işin en ideali sulandırılmış (seyreltilmiş) ürünlerin satın alınmasıdır. Çünkü bu işlemde musluk suyu yerine kullanılacak en doğru materyal saf su değil, deiyonize sudur. Onu da nasıl bulursunuz hiçbir fikrim yok. =)

İçinizin rahat etmesi bakımından örnek olarak; benim bildiğim 2013 yılından beri musluk suyundan başka su görmemiş gariban arabamdan çıkan devirdaim pompasının içindeki kireç/pas durumunu aşağıdaki postta görebilirsiniz.

Geçenlerde termostatı söktüğümüzde o da aynı şekilde pırıl pırıldı. Ne bir pas belirtisi vardı, ne de kireç...
Hocam bazı bölgelerdeki musluk suyu aşırı kireçli. Misal kırşehirde çaydanlıkta katman katman kireç tabakası oluşuyor kısa bir süre sonra. Kendim zor durumda kaldığımda içme suyu kullanmıştım ama bulunduğum bölgenin suyu kireçli olduğundan koymuyorum.
 

S.Asil

Quadrifoglio Verde
Destekçi
Beta Programı
Stage 2
16 Eyl 2016
5,742
3
9,669
5,020
Adana
Marka
Alfa Romeo
Aracı hiçbir zaman antifrizsiz bırakmadıysanız musluk suyunun size bir zararı olmayacaktır. Bu zahmete girmenize hiç gerek yok. Ayrıca bu işin en ideali sulandırılmış (seyreltilmiş) ürünlerin satın alınmasıdır. Çünkü bu işlemde musluk suyu yerine kullanılacak en doğru materyal saf su değil, deiyonize sudur. Onu da nasıl bulursunuz hiçbir fikrim yok. =)

İçinizin rahat etmesi bakımından örnek olarak; benim bildiğim 2013 yılından beri musluk suyundan başka su görmemiş gariban arabamdan çıkan devirdaim pompasının içindeki kireç/pas durumunu aşağıdaki postta görebilirsiniz.

Geçenlerde termostatı söktüğümüzde o da aynı şekilde pırıl pırıldı. Ne bir pas belirtisi vardı, ne de kireç...
Abi kesinlikle katılıyorum aynı şekilde bende örnek fotoğraf ekleyeyim konudan alıntı :)

1. Fotoğraf motor bloğunun su yeri (termostatın yeri)
2. Fotoğraf üzerinden söktüğümüz termostat


Ekli dosyayı görüntüle 36396
Ekli dosyayı görüntüle 36397
 
  • Beğeni
Tepkiler: bt

Basri Amca

Panpa
Beta Programı
20 May 2018
2,286
3,919
4,070
İstanbul
Marka
Ford
@bt ve @mete25 teşekkür ederim. Araç bir senedir bende, benden öncesinde de uzun süre servis bakımlı binilmiş. Umarım o yola hiç girmemişlerdir.

20 litre saf suyu hazırladım. Artık yapabildikleri kadar arındırırız diyelim. Deiyonize su olayına hiç girmiyorum. 😀

Bende Castrol Radicool NF aldım. Elden almak istedim ama hiç bir yerde yok meret. İnternetten çektik bakalım.
Su, antifriz yağ bakımına beraber giricez haftaya, ne kadar işçilik vereceğiz muamma. Aracı kendim kaldırabilsem direk kendim de değiştireceğim de, var mı önerisi olan kolay yoldan bi değişim yapalım.
Kendinde çok rahat değiştirirsin ben 30-40 dakikada tüm sistemi devridaim yaptırarak değiştirmiştim. @M.Shadows sürekli yarım gaz çeyrek gaz gibi basarak araca fan açtırdı, ben dönüş hortumunu genleşme kabından ayırıp genleşme kabından sürekli saf su ekleyerek 10-15 dakika devridaim yaptırmıştım. Sürekli yeni su ile besledim anlayacağın. Daha sonra içeride ki tüm su saf su olduğunda yine hortum boşa akarak, üzerine antifriz ekleyip, seviyesine geldiğinde hortumu yerine taktım.
Yakında astra h için tekrar yapmam gerekiyor aynı işlemi.
 
  • Beğeni
Tepkiler: M.Shadows ve zbetk

zbetk

Profesör
Beta Programı
2 Eki 2016
251
249
1,245
İstanbul
Marka
BMW
Kendinde çok rahat değiştirirsin ben 30-40 dakikada tüm sistemi devridaim yaptırarak değiştirmiştim. @M.Shadows sürekli yarım gaz çeyrek gaz gibi basarak araca fan açtırdı, ben dönüş hortumunu genleşme kabından ayırıp genleşme kabından sürekli saf su ekleyerek 10-15 dakika devridaim yaptırmıştım. Sürekli yeni su ile besledim anlayacağın. Daha sonra içeride ki tüm su saf su olduğunda yine hortum boşa akarak, üzerine antifriz ekleyip, seviyesine geldiğinde hortumu yerine taktım.
Yakında astra h için tekrar yapmam gerekiyor aynı işlemi.
Yanıma ben gibi bir deli bulsam komple yağ filtre işine giricem de, etrafta herkes bunalmış durumda. :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Basri Amca

g.c.

Gökhan
Panpa
27 Eki 2016
1,545
2,721
3,570
Aydın
Marka
Mitsubishi
ben ofis de ki klimaların suyunu kullanıyorum.. o zaman iyiymiş.. süzüyorum bide...
Toz girmemesi için kapaktan bir delik açıp 5ltlik bidona giriş yapmasını sağlarsanız süzmeyede gerek kalmaz. Ütüde ve salon çiçeklerinde de kullanıma uygundur. Özellikle menekşeler, hoyalar ve orkideler çok sever
 
  • Beğeni
Tepkiler: S.Asil

M.Shadows

Kaan
Panpa
Destekçi
14 Şub 2018
2,040
3
4,935
4,270
24
Highway to Hell
Marka
Hyundai
Toz girmemesi için kapaktan bir delik açıp 5ltlik bidona giriş yapmasını sağlarsanız süzmeyede gerek kalmaz. Ütüde ve salon çiçeklerinde de kullanıma uygundur. Özellikle menekşeler, hoyalar ve orkideler çok sever

Kesinlikle,bildiğiniz distile su kendileri cam suyu,antifriz vs de kesinlikle iş görür,çoğumuz boşuna yerlere giderlere akıtıyoruz.En kötü çiçek sulanır yine de iş görür,aslında epey önem verilmesi gereken bir durum,şahsen bizim 24 binlik klimanın 2 saatte 5 litre nem çektiğine şahit oluyorum her gün :D

Kendinde çok rahat değiştirirsin ben 30-40 dakikada tüm sistemi devridaim yaptırarak değiştirmiştim. @M.Shadows sürekli yarım gaz çeyrek gaz gibi basarak araca fan açtırdı, ben dönüş hortumunu genleşme kabından ayırıp genleşme kabından sürekli saf su ekleyerek 10-15 dakika devridaim yaptırmıştım. Sürekli yeni su ile besledim anlayacağın. Daha sonra içeride ki tüm su saf su olduğunda yine hortum boşa akarak, üzerine antifriz ekleyip, seviyesine geldiğinde hortumu yerine taktım.
Yakında astra h için tekrar yapmam gerekiyor aynı işlemi.

Emre’ninde dediği gibi en sağlıklı yöntem bu ancak her araçta yemiyor maalesef,örneğin benim arabamda direkt radyatörün tahliye tapası var,basit olarak oradan sistemin çoğu boşaltılabiliyor.Tam sistem temizliği için ben radyatöre saf su ekleyip birkaç kere devirdaim etmesini sağlıyorum,bu şekilde kaloriferdeki antifrizde gitmiş oluyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: g.c. ve Basri Amca
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım