Konu özelinde değil de genel olarak bir iki şey yazayım.
Motoru bitiren chip tuning değil, bilinçsizliktir. Aynı bilinçsizlik, saçma bir yerde yazılım yapmanızı da sağlar. Diyelim ki bilinçsiz chip tuning yapıldı, gücü azaldı arabanın. Daha güçsüz ve kasap yazılımın, orijinal yazılımdan daha çok zarar verme ihtimali var. Arabadan da anlamıyorsanız (gerçek anlamda ama, al-satını yapmaktan bahsetmiyorum, kaputu açınca hangi parça ne işe yarıyor sayamıyorsanız mesela) , yazılım işlerine girmeyin. Bir liste yapayım, motora chip tuning'den daha fazla zarar verebilecekler listesi:
* Soğuk motorda gazlamak
* Gazladıktan sonra soğumasına izin vermeden kapatmak
* "Turbo var, alt devir torku var, devir çevirmeme gerek yok, motor bağırmıyor moruq ehuehuehue" diye rampada bir süre alt devirde turbo benzinli motora yüklenerek çıkmak (aynı güruh, aracı tasarlayan mühendisin her şeyi hesapladığını söyler ama iş belirli bir gaz açıklığından sonra vites düşüren otomatik şanzımana gelince kör olur idrak edemez)
* Zamanında değişmeyen yağ, filtre, buji, özellikle devirdaim vs. Devirdaim tanıdık gelmiştir. Nasılsa su eksiltince değiştiririz.
* Kalitesiz yakıt, arıza lambası yandığı halde kullanılmaya devam edilen lpgli araçlar.
Motor içi komponentlerin hasar almasını sağlayan en önemli olay, basınçtan ziyade sıcaklık artışıdır. Sıcaklığın çok yükselmesi için, motorun belirli bir süre yüksek yükte kullanılması gerekir. (Yani chip tuning yaptınız ama o ekstra tork ve gücü sadece ara hızlanmada kullanıyorsunuz çok dert değil. Zaten çoğu araçta kısa süreli overboost fonksiyonu var artık.) Bu sebeple de chip tuning genelde, egzoz gazı çıkışını rahatlatmak için downpipe, giren havayı soğutmak için büyük intercooler gibi konularla desteklenir. Sürekli gazladığında daha stabil olması ve kırmaması için.
Adamın arabasında büyük intercooler, intercooler water spray, downpipe vs vardır. Gücü orijinalden daha yüksektir. Sen orijinal arabayla motor yersin, o adama bir şey olmaz. -Turbo hariç konuşuyorum- O yüzden etanol-metanol vs kullanan motorlar daha rahat gidiyor, sıcaklıkla derdi yok çünkü.
Tabi bir de potansiyel mevzusu var. Aynı motorun daha kuvvetli versiyonu vs olunca, motor o yükü kaldırıyor zaten. Dert değil. Bir de limitte üretilen motorlar var (opel 1.6t gibi) . Bunlara da yazılım sakıncalı. Gene de bu işlere bakarken, en baştan ne istendiğinin bilinmesi lazım. 1.2 bile olsa bir motordan güç alınır, fakat aynı gücü 1.4 motor aşırı rahat alıyorken niye 1.2 zorlansın ? Bunun gibi şeyler. Adamda 2.0 turbo volvo falan olur, elini sallasa güç alır.
"There is no replacement for displacement."
Motoru bitiren chip tuning değil, bilinçsizliktir. Aynı bilinçsizlik, saçma bir yerde yazılım yapmanızı da sağlar. Diyelim ki bilinçsiz chip tuning yapıldı, gücü azaldı arabanın. Daha güçsüz ve kasap yazılımın, orijinal yazılımdan daha çok zarar verme ihtimali var. Arabadan da anlamıyorsanız (gerçek anlamda ama, al-satını yapmaktan bahsetmiyorum, kaputu açınca hangi parça ne işe yarıyor sayamıyorsanız mesela) , yazılım işlerine girmeyin. Bir liste yapayım, motora chip tuning'den daha fazla zarar verebilecekler listesi:
* Soğuk motorda gazlamak
* Gazladıktan sonra soğumasına izin vermeden kapatmak
* "Turbo var, alt devir torku var, devir çevirmeme gerek yok, motor bağırmıyor moruq ehuehuehue" diye rampada bir süre alt devirde turbo benzinli motora yüklenerek çıkmak (aynı güruh, aracı tasarlayan mühendisin her şeyi hesapladığını söyler ama iş belirli bir gaz açıklığından sonra vites düşüren otomatik şanzımana gelince kör olur idrak edemez)
* Zamanında değişmeyen yağ, filtre, buji, özellikle devirdaim vs. Devirdaim tanıdık gelmiştir. Nasılsa su eksiltince değiştiririz.
* Kalitesiz yakıt, arıza lambası yandığı halde kullanılmaya devam edilen lpgli araçlar.
Motor içi komponentlerin hasar almasını sağlayan en önemli olay, basınçtan ziyade sıcaklık artışıdır. Sıcaklığın çok yükselmesi için, motorun belirli bir süre yüksek yükte kullanılması gerekir. (Yani chip tuning yaptınız ama o ekstra tork ve gücü sadece ara hızlanmada kullanıyorsunuz çok dert değil. Zaten çoğu araçta kısa süreli overboost fonksiyonu var artık.) Bu sebeple de chip tuning genelde, egzoz gazı çıkışını rahatlatmak için downpipe, giren havayı soğutmak için büyük intercooler gibi konularla desteklenir. Sürekli gazladığında daha stabil olması ve kırmaması için.
Adamın arabasında büyük intercooler, intercooler water spray, downpipe vs vardır. Gücü orijinalden daha yüksektir. Sen orijinal arabayla motor yersin, o adama bir şey olmaz. -Turbo hariç konuşuyorum- O yüzden etanol-metanol vs kullanan motorlar daha rahat gidiyor, sıcaklıkla derdi yok çünkü.
Tabi bir de potansiyel mevzusu var. Aynı motorun daha kuvvetli versiyonu vs olunca, motor o yükü kaldırıyor zaten. Dert değil. Bir de limitte üretilen motorlar var (opel 1.6t gibi) . Bunlara da yazılım sakıncalı. Gene de bu işlere bakarken, en baştan ne istendiğinin bilinmesi lazım. 1.2 bile olsa bir motordan güç alınır, fakat aynı gücü 1.4 motor aşırı rahat alıyorken niye 1.2 zorlansın ? Bunun gibi şeyler. Adamda 2.0 turbo volvo falan olur, elini sallasa güç alır.
"There is no replacement for displacement."