Herkese merhaba bu yazımda yılda bir aracımın antifriz değişimi ve detaylı motor bölümü temizliğini anlatmaya çalışıcam.
Araç Vectra c20xe
Öncelikle gerekli malzemeler;
Cif yağ sökücü
sirke, diş fırçası
küçük boya fırçası
basınçlı su kabı (pompalı)
gerekirse balata spreyi
3 litre mavi antifriz (lıquı moly-motul-mobil)
4 litre saf su veya içme suyu
silikon sprey
pamuk, kil, gerekirse pasta
çevreden gelen "o motor bidaha çalışmaz", "motor öyle yıkanmaz" seslerine kulağınızı tıkayacak bir irade...
Motorun soğumasını bekledikten sonra radyatöre giden alt kalın hortumu sökerek eski motor suyundan olabildiğince kurtuluyorum.Radyatör üzerindeki müşürleri çıkardıktan sonra radyatörü yerinden çıkartıyorum. A kasa vectraların radyatörlerinde herhangi bir tahliye vanası olmadığı için içindeki sudan tamamen kurtulmanın tel yolu onu dışarı alıp tepetaklak çevirmek. Bu meşakatli gibi gözüksede radyatörde çatlak olmadığı sürece hizmet etmesini sağlıyor, yani "alt tahlieden su damlatma" riski yok, çünkü damlatacağı bir tapası yok.
Çıkan radyatörün dış tarafına yağ sökücü, içinede herhangi bir bulaşık deterjanı sıkıp balkonda beklemeye alıyorum. Daha sonra filtre kazanı, sfı kutusu, basınç kabı, emme boruları, gaz kelebeği, akü, fan davlumbazı ve fanı, sensörleri ve kelepçeleri eve taşıyorum. Eve taşımamdaki tek amaç saatlerce uğraşabilecek sakinliği ve temiz ortamı bulabilmem.
Kelepçeleri sirkeye bırakıyorum (sigara külü ilede ovarsanız sıfır gibi oluyorlar, ama ben sigara kullanmıyorum), emme borularını herhangi bir sıvı sabunla sabunladıktan ve fırçaladıktan sonra kurumaya bırakıyorum.Hava debimetreyi kendi temizleyicisi ile temizledikten sonra onuda bir köşeye bırakıyorum.
Gaz kelebeğinin üzerindeki sensörü çıkardıkdan sonra balata spreyi ve diş fırçası ile detaylıca temizliyorum. C20xe lerin kelebeklerinde 2 adet klepe bulunuyor. Bunlardan ilki bir baş parmak eninde ve önde konumlanmış, külbütör kapağından gelen yağ buharı ayrıca buraya veriliyor.Yani en çok kirlenen kısım burası.Bu küçük klepe gaz pedalından telle gelen tepkiye göre hareket ederken kısmen açık konumda c20xe nin rölantide yaklaşık 4000 dr/dk, otobanda 5.vites de 110 km/s hız (boşken) yapabilmesini sağlıyor. 2. büyük klepe ise daha fazla fazla hava geçişine izin verirken, küçük klepe kısmen açık konuma gelmesine rağmen gaz pedalına basmaya devam ettiğinizde açılmaya başlıyor ve bu esnada gaz pedalında bunu hissedebiliyorsunuz.Tabi motorun çekişi ve seside bu büyük klepenin açılması ile tamamen farklılaşıyor. (her iki klepe alt devirlerde aynı anda kapanıp açılmıyor (Küçük, pedala basılmaya devam edilirse büyük, sırası ile..). Temizledikten sonra onuda kurumaya bırakıyorum.
Motordaki yağ terlemelerini sıcak su ve diş fırçası ile elimin girdiği her noktayı temizliyorum. Gerekirse balata spreyinden yardım alıyorum, sıcak suyu basınçlı su kapı ile uyguluyorum özellikle blok kirli olduğu için üst kısımlara yani külbütör kapağına kil ve pasta atıyorum.
Abs beyni ve röle kutusundan uzak durarak küçük boya fırçası ve basınçlı su kabı ile gelen bir tozunu alıyorum sağın solun.. Ulaşabildiğim tüm soketleri çıkartıyorum elektronik sprey ile temizledikten sonra takmayarak onlarıda açık şekilde kurumaya bırakıyorum.
Motor bloğunun ve kalorifer peteğinin içindeki eski sudan kurtulmak için basınç kabı alt giriş hortumundan 2-3 kova temiz su döküyorum, bu işlemi radyatör bağlantı hortumundan temiz, alaca bulaca su gelmeyene kadar yapıyorum. Son olarak 10 litre aldığım saf suyun yarısını döküyorum ki, içerde kalan çeşme suyu olabildiğince saf ile yer değiştirsin, kalorifer peteği saf su ile dolsun çünkü alt kısımda kaldığı için içinden eski suyu devirdaim yaptırmak oldukça meşakatli.
Eve dönüp balkonda kurumaya bıraktığım plastik parçaları silikon sprey ile yeniliyorum ve su lekelerinden, matlaşmadan kurtuluyorum. Gaz kelebeğinin mekanik kısımlarını Würth sıvı gresle yağladıktan sonra onunlada işim tamam. Kelepçeler zaten saatlerdir sirkenin içindeydi ve cam gibiler artık.
Radyatör ü peteklere paralel olacak şekilde küçük badana fırçası ile temizliyorum ve içini defalarca temiz su ile doldur boşalt yapıyorum.Bunu her sene yapmama rağmen özellikle dışından akan kiri görmeniz lazım. Termostatta aynı işlemlerden geçiyor.
Motorun su griş çıkışlarını bezle kapattıktan sonra ertesi güne kadar kurumaya bırakıyorum (soketler vs açıkta) ..
.... ve işin en güzel tarafı pırıl pırıl parlayan ve yeni gibi duran parçaları artık takabilirim. İnanın bu duygu tarif edilmez … J
Tüm parçaları taktıktan ve motoru eski haline getirdikten sonra artık antifrizi koyabilirim. Ben Liquı Moly mavi antifriz kullanıyorum, 3 lt ye 4 litre saf su olacak şekilde.Kelebek contasınıda Würth le yeniledikten sonra tabiiki marş yapmıyorum.. kelepçelerin tek tek nizami durmaları ve GM damgalarının yukarı bakması lazım.
Kelepçeleri sıkarken güç gösterisine gerek yok, her zaman bir iki tık boşluk olacak şekilde sıkmak yeterli. 1 hafta düzenli kontrol edilip sızma varsa kelepçe vidası bir tık daha sıkılabilir.
Tüm bu işlemler sırasında zarar görmüş kablo ve hortum kontrollerinide yapıyorum. Gerekirse soketleride değişiyorum. Açık kabloların bez sargılarını değişiyorum.
Yılda bir yaptığım bu işlemden sonra tüm yaz boyunca sadece toz alıyorum, asıl kirlenme kışın oluyor.
Araç Vectra c20xe
Öncelikle gerekli malzemeler;
Cif yağ sökücü
sirke, diş fırçası
küçük boya fırçası
basınçlı su kabı (pompalı)
gerekirse balata spreyi
3 litre mavi antifriz (lıquı moly-motul-mobil)
4 litre saf su veya içme suyu
silikon sprey
pamuk, kil, gerekirse pasta
çevreden gelen "o motor bidaha çalışmaz", "motor öyle yıkanmaz" seslerine kulağınızı tıkayacak bir irade...
Motorun soğumasını bekledikten sonra radyatöre giden alt kalın hortumu sökerek eski motor suyundan olabildiğince kurtuluyorum.Radyatör üzerindeki müşürleri çıkardıktan sonra radyatörü yerinden çıkartıyorum. A kasa vectraların radyatörlerinde herhangi bir tahliye vanası olmadığı için içindeki sudan tamamen kurtulmanın tel yolu onu dışarı alıp tepetaklak çevirmek. Bu meşakatli gibi gözüksede radyatörde çatlak olmadığı sürece hizmet etmesini sağlıyor, yani "alt tahlieden su damlatma" riski yok, çünkü damlatacağı bir tapası yok.
Çıkan radyatörün dış tarafına yağ sökücü, içinede herhangi bir bulaşık deterjanı sıkıp balkonda beklemeye alıyorum. Daha sonra filtre kazanı, sfı kutusu, basınç kabı, emme boruları, gaz kelebeği, akü, fan davlumbazı ve fanı, sensörleri ve kelepçeleri eve taşıyorum. Eve taşımamdaki tek amaç saatlerce uğraşabilecek sakinliği ve temiz ortamı bulabilmem.
Kelepçeleri sirkeye bırakıyorum (sigara külü ilede ovarsanız sıfır gibi oluyorlar, ama ben sigara kullanmıyorum), emme borularını herhangi bir sıvı sabunla sabunladıktan ve fırçaladıktan sonra kurumaya bırakıyorum.Hava debimetreyi kendi temizleyicisi ile temizledikten sonra onuda bir köşeye bırakıyorum.
Gaz kelebeğinin üzerindeki sensörü çıkardıkdan sonra balata spreyi ve diş fırçası ile detaylıca temizliyorum. C20xe lerin kelebeklerinde 2 adet klepe bulunuyor. Bunlardan ilki bir baş parmak eninde ve önde konumlanmış, külbütör kapağından gelen yağ buharı ayrıca buraya veriliyor.Yani en çok kirlenen kısım burası.Bu küçük klepe gaz pedalından telle gelen tepkiye göre hareket ederken kısmen açık konumda c20xe nin rölantide yaklaşık 4000 dr/dk, otobanda 5.vites de 110 km/s hız (boşken) yapabilmesini sağlıyor. 2. büyük klepe ise daha fazla fazla hava geçişine izin verirken, küçük klepe kısmen açık konuma gelmesine rağmen gaz pedalına basmaya devam ettiğinizde açılmaya başlıyor ve bu esnada gaz pedalında bunu hissedebiliyorsunuz.Tabi motorun çekişi ve seside bu büyük klepenin açılması ile tamamen farklılaşıyor. (her iki klepe alt devirlerde aynı anda kapanıp açılmıyor (Küçük, pedala basılmaya devam edilirse büyük, sırası ile..). Temizledikten sonra onuda kurumaya bırakıyorum.
Motordaki yağ terlemelerini sıcak su ve diş fırçası ile elimin girdiği her noktayı temizliyorum. Gerekirse balata spreyinden yardım alıyorum, sıcak suyu basınçlı su kapı ile uyguluyorum özellikle blok kirli olduğu için üst kısımlara yani külbütör kapağına kil ve pasta atıyorum.
Abs beyni ve röle kutusundan uzak durarak küçük boya fırçası ve basınçlı su kabı ile gelen bir tozunu alıyorum sağın solun.. Ulaşabildiğim tüm soketleri çıkartıyorum elektronik sprey ile temizledikten sonra takmayarak onlarıda açık şekilde kurumaya bırakıyorum.
Motor bloğunun ve kalorifer peteğinin içindeki eski sudan kurtulmak için basınç kabı alt giriş hortumundan 2-3 kova temiz su döküyorum, bu işlemi radyatör bağlantı hortumundan temiz, alaca bulaca su gelmeyene kadar yapıyorum. Son olarak 10 litre aldığım saf suyun yarısını döküyorum ki, içerde kalan çeşme suyu olabildiğince saf ile yer değiştirsin, kalorifer peteği saf su ile dolsun çünkü alt kısımda kaldığı için içinden eski suyu devirdaim yaptırmak oldukça meşakatli.
Eve dönüp balkonda kurumaya bıraktığım plastik parçaları silikon sprey ile yeniliyorum ve su lekelerinden, matlaşmadan kurtuluyorum. Gaz kelebeğinin mekanik kısımlarını Würth sıvı gresle yağladıktan sonra onunlada işim tamam. Kelepçeler zaten saatlerdir sirkenin içindeydi ve cam gibiler artık.
Radyatör ü peteklere paralel olacak şekilde küçük badana fırçası ile temizliyorum ve içini defalarca temiz su ile doldur boşalt yapıyorum.Bunu her sene yapmama rağmen özellikle dışından akan kiri görmeniz lazım. Termostatta aynı işlemlerden geçiyor.
Motorun su griş çıkışlarını bezle kapattıktan sonra ertesi güne kadar kurumaya bırakıyorum (soketler vs açıkta) ..
.... ve işin en güzel tarafı pırıl pırıl parlayan ve yeni gibi duran parçaları artık takabilirim. İnanın bu duygu tarif edilmez … J
Tüm parçaları taktıktan ve motoru eski haline getirdikten sonra artık antifrizi koyabilirim. Ben Liquı Moly mavi antifriz kullanıyorum, 3 lt ye 4 litre saf su olacak şekilde.Kelebek contasınıda Würth le yeniledikten sonra tabiiki marş yapmıyorum.. kelepçelerin tek tek nizami durmaları ve GM damgalarının yukarı bakması lazım.
Kelepçeleri sıkarken güç gösterisine gerek yok, her zaman bir iki tık boşluk olacak şekilde sıkmak yeterli. 1 hafta düzenli kontrol edilip sızma varsa kelepçe vidası bir tık daha sıkılabilir.
Tüm bu işlemler sırasında zarar görmüş kablo ve hortum kontrollerinide yapıyorum. Gerekirse soketleride değişiyorum. Açık kabloların bez sargılarını değişiyorum.
Yılda bir yaptığım bu işlemden sonra tüm yaz boyunca sadece toz alıyorum, asıl kirlenme kışın oluyor.
Ekli dosyalar
-
20620964_10214019863157599_4585002928542990669_n.jpg92.8 KB · Görüntüleme: 20
-
20620929_10214019863757614_5132152225127097182_n.jpg97.1 KB · Görüntüleme: 22
-
20597140_10214019857517458_4058254545764013053_n.jpg73.9 KB · Görüntüleme: 22
-
20604606_10214019858157474_1917927462470665176_n.jpg67.1 KB · Görüntüleme: 20
-
20638652_10214019857757464_3015087788548491324_n.jpg38.6 KB · Görüntüleme: 23
-
20620890_10214019858477482_6007167843775278183_n.jpg50.4 KB · Görüntüleme: 20
-
20621780_10214019858677487_1843684226137007029_n.jpg60.9 KB · Görüntüleme: 24
-
20597263_10214019864717638_5918818639185135972_n.jpg60.9 KB · Görüntüleme: 23
-
20638319_10214019855997420_5953830195243064022_n.jpg82.1 KB · Görüntüleme: 18
-
20622344_10214019855677412_4801001532544440857_n.jpg85.8 KB · Görüntüleme: 22