Soğuk Çalıştırma (Cold Start) Nasıl yapılmalı?

arjin

Profesör
Katılım
12 Eyl 2016
Mesajlar
260
Beğeni puanı
202
Puanları
1,145
Konum
İstanbul
Birdaha açıp kapadığımız zaman bujilerdeki voltajı ışık yanma süresi boyunca tekrar kazanmış oluyoruz yani,soğuma minimum oluyor.Aslında bujiyi bir süre daha sıcak tutmak için açıp kapıyoruz yani.

Yine de emin konuşmak istemiyorum,bende yanlış biliyor olabilirim bu durumu,müsait zamanımda tekrar araştıracağım.Benim bildiğim ışık sönünce akımın gitmesi,akım gidince soğuma olmasın diye tekrar kontağı kapatıp açıp ısınmayı devam ettirmek.
Kontağı tekrar açıp ısınmayı devam ettirmek diyorsunuz sizin dediğinize göre bujiler ilk seferde yeteri kadar sıcaklığa ulaşmıyor,peki o zaman neden ışık sönüyor hatta anahtarlı değil de start/stop düğmesi olan araçlarda neden ışık sönünce direk marş basıyor?
 

M.Shadows

Kaan
Panpa
Destekçi
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
2,053
Beğeni puanı
4,981
Puanları
4,270
Yaş
24
Konum
Highway to Hell
Kontağı tekrar açıp ısınmayı devam ettirmek diyorsunuz sizin dediğinize göre bujiler ilk seferde yeteri kadar sıcaklığa ulaşmıyor,peki o zaman neden ışık sönüyor hatta anahtarlı değil de start/stop düğmesi olan araçlarda neden ışık sönünce direk marş basıyor?


Alakası yok,bold'ladığım kısımdan bahsediyorum.yeterince ısıya ulaşmadan sönmez zaten kızdırma ışığı,20-30 saniye de yanabilir.

Şöyle düşünelim,bir çakmağı düşünün.Çakmağı yaktığımız zaman o çakmak zaten sıcak yanar değil mi ? O çakmağı bir plastiğe tuttuğunuz zaman,plastik ısıyı aldığı anda erir mi peki ? Yoksa biraz zaman geçmesi mi gerekir plastiğin erimesi için ? Kızdırma bujilerinde de,buji örneğin 100 derece sıcaklığa geldiğinde sönüyor.Peki yakıtı,motoru,ısıtmaya yetiyor mu ? Çoğu zaman yeter,fakat -20 lerde,-30 larda olduğunuzu düşünün.Yine çakmağa dönüyorum,çakmak 15 saniye plastiğe tutulduğunda mı plastiği eritir,50-60 saniye tutulduğunda mı ? Yani şunu demek istiyorum,kızdırma bujisinin belli sıcaklığına ulaşması,ısıttığı parçanın ya da yakıtında hemen belli bir sıcaklığa ulaştığını anlamına gelmez.
 
Son düzenleme:

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
6,880
Beğeni puanı
26,261
Puanları
5,720
Konum
Ankara
Ülkemiz şartlarında pek gerekmez 2. 3. kontak ama o gördüğümüz videolar -20 ve daha düşük sıcaklıklarda çekilmiş ki çoğu videoda gerçekten araçlar çalışmıyor tek kontakla demekki işe yarayan bi yöntem. 1.3 multijette en fazla -11 gördüm onda da tek marşta çalışmıştı zaten yıllar önce. Şimdi benzinli arabada çok şükür bi sıkıntı olmuyo havalar da çok soğumadığından 2 yıldır marşa basıyorum gaza geçene kadar çalışıyor rolantide sonra devam
 

arjin

Profesör
Katılım
12 Eyl 2016
Mesajlar
260
Beğeni puanı
202
Puanları
1,145
Konum
İstanbul
Alakası yok,bold'ladığım kısımdan bahsediyorum.yeterince ısıya ulaşmadan sönmez zaten kızdırma ışığı,20-30 saniye de yanabilir.

Şöyle düşünelim,bir çakmağı düşünün.Çakmağı yaktığımız zaman o çakmak zaten sıcak yanar değil mi ? O çakmağı bir plastiğe tuttuğunuz zaman,plastik ısıyı aldığı anda erir mi peki ? Yoksa biraz zaman geçmesi mi gerekir plastiğin erimesi için ? Kızdırma bujilerinde de,buji örneğin 100 derece sıcaklığa geldiğinde sönüyor.Peki yakıtı,motoru,ısıtmaya yetiyor mu ? Çoğu zaman yeter,fakat -20 lerde,-30 larda olduğunuzu düşünün.Yine çakmağa dönüyorum,çakmak 15 saniye plastiğe tutulduğunda mı plastiği eritir,50-60 saniye tutulduğunda mı ? Yani şunu demek istiyorum,kızdırma bujisinin belli sıcaklığına ulaşması,ısıttığı parçanın ya da yakıtında hemen belli bir sıcaklığa ulaştığını anlamına gelmez.
Eğer yakıtı ve motoru ısıtsaydı geçerli olabilirdi ancak buji yanma odasındaki havayı ısıtıyor ve ışık söndüğü zaman işini yapmış marşı bekliyor oluyor,eğer her seferinde 5 saniye ısıtma yapsaydı haklısınız bir kaç defa yapmak gerekirdi ancak zaten sensör yeterli olduğunu söyleyince sönüyor bir kaç defa yapmak sadece bujinin ömründen yiyor
 

S.Asil

Quadrifoglio Verde
Destekçi
Beta Programı
Stage 2
Katılım
16 Eyl 2016
Mesajlar
5,775
Beğeni puanı
9,722
Puanları
5,020
Konum
Adana
Hocam dilerseniz deneyin -20 üzeri ısılarda tek marşta yedirmeyi , yorulan siz ve aracınız olur :)

 

ShadoWalkn

Panpa
Katılım
27 Eyl 2016
Mesajlar
1,423
Beğeni puanı
2,430
Puanları
2,570
Konum
İstanbul
Isıtma bujisinin sönmesini bir kere beklemek yeterlidir. Birkaç defa kontak aç kapa yapmanızın bir anlamı yok.

Yeni nesil araçlarda bu sistemler çok daha etkin çalışıyor. O yüzden -30 ve üstünde de sorun olmuyor.

Eski araçlarda da uygulama şöyledir, ışığın sönmesini beklersiniz, çalıştırmayı denersiniz. Üreticinin belirttiği sürede çalışmazsa, kontağı kapatıp tekrar açar bir daha ışığı bekleyip söndükten sonra çalışmasını beklersiniz.

Motorin yakıtın çabuk donmasından ziyade eski araçlarda yüksek viskoziteli yağ kullanıldığı içinde motor çalışmak için zorlanıyor.
 

hondapower

Profesör
Katılım
3 Şub 2017
Mesajlar
735
Beğeni puanı
1,058
Puanları
2,270
Konum
İstanbul
kontak aç, sönmesi gereken ışıklar sönsün, çalıştır,30 40 saniye bekle motor devri hafif düşünce yola çık, motor ısınana kadar araca yüklenme. Sıcak arabayı stop ederken de park ettikten sonra 10 saniye rolantide bekle stop et. daha da fazlası pimpiriklenmeye girer gerek yok bence.
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
6,880
Beğeni puanı
26,261
Puanları
5,720
Konum
Ankara
O zaman start/stop düğmesi olan bütün araçlar hatalı çalışıyor soğukta değil mi?
Tek kontakta çalıştırmak yanlış değil, çalışıyorsa en doğrusu. Biz diyoruz ki eğer soğuktan dolayı tek marşta çalışmazsa kontak kapatır açarız. Önceden de dediğim gibi bizim ülkemiz şartlarında kolay kolay gerek kalmaz zaten

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

M.Shadows

Kaan
Panpa
Destekçi
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
2,053
Beğeni puanı
4,981
Puanları
4,270
Yaş
24
Konum
Highway to Hell
Eğer yakıtı ve motoru ısıtsaydı geçerli olabilirdi ancak buji yanma odasındaki havayı ısıtıyor ve ışık söndüğü zaman işini yapmış marşı bekliyor oluyor,eğer her seferinde 5 saniye ısıtma yapsaydı haklısınız bir kaç defa yapmak gerekirdi ancak zaten sensör yeterli olduğunu söyleyince sönüyor bir kaç defa yapmak sadece bujinin ömründen yiyor

Yanma odasındaki yakıtı da ısıtır aynı zamanda,bu yüzden açıp kapıyoruz zaten,bir süre sıcak tutsun diye.Çoğu cold start bu şekilde yapılıyor böyle olduğu için,youtube'da da bu işlemi yapan çoğu insanı göreceksiniz.

O zaman start/stop düğmesi olan bütün araçlar hatalı çalışıyor soğukta değil mi?

Start Stop düğmesinin olması ya da olmaması,hiçbir şey ifade etmez.Eğer frene basmadan düğmeye basarsanız araba çalışmaz zaten ışık söndüğünde.Siz fren+düğmeye basarak sadece anahtarlı sistemdeki ışık sönünce çalıştırma işlemini yapmış olursunuz,daha doğrusu bunun biraz daha otomatikleştirilmiş versiyonu olur.Yani Start Stop düğmesi var diye bujiyi ısıtma(sıcak tutma) işleminin gereksiz olduğunu yabana atamayız.

Ama yine söylüyorum,zaten yeni nesil commonrail çoğu dizel motorda 1 defa uzun süreli ısıtma,eğer dışarısı da insancıl koşullarda soğuksa arabanın çalışması için yeterlidir,benim sözüm eski motorlara.Nasılsa motor değişiyorsa bu zaman kadar,o zamanki motorların kızdırma bujileriyle bu zamanın bujileri aynı değil.
 

S.Asil

Quadrifoglio Verde
Destekçi
Beta Programı
Stage 2
Katılım
16 Eyl 2016
Mesajlar
5,775
Beğeni puanı
9,722
Puanları
5,020
Konum
Adana
Yanma odasındaki yakıtı da ısıtır aynı zamanda,bu yüzden açıp kapıyoruz zaten,bir süre sıcak tutsun diye.Çoğu cold start bu şekilde yapılıyor böyle olduğu için,youtube'da da bu işlemi yapan çoğu insanı göreceksiniz.



Start Stop düğmesinin olması ya da olmaması,hiçbir şey ifade etmez.Eğer frene basmadan düğmeye basarsanız araba çalışmaz zaten ışık söndüğünde.Siz fren+düğmeye basarak sadece anahtarlı sistemdeki ışık sönünce çalıştırma işlemini yapmış olursunuz,daha doğrusu bunun biraz daha otomatikleştirilmiş versiyonu olur.Yani Start Stop düğmesi var diye bujiyi ısıtma(sıcak tutma) işleminin gereksiz olduğunu yabana atamayız.

Ama yine söylüyorum,zaten yeni nesil commonrail çoğu dizel motorda 1 defa uzun süreli ısıtma,eğer dışarısı da insancıl koşullarda soğuksa arabanın çalışması için yeterlidir,benim sözüm eski motorlara.Nasılsa motor değişiyorsa bu zaman kadar,o zamanki motorların kızdırma bujileriyle bu zamanın bujileri aynı değil.

Ben açıklama yapacaktım , elinize sağlık siz yapmışsınız. Ben dondurucu Erzurum yolunda hiç kimsenin tek çevirmede -25 30 derecelerde çalıştırdığını görmedim. O butonu olan araçların bile taktiği var ki yazılmış. Evet tek marşta belki alır fakat yapılmıyor yapanı görmedim yapmadım. :)
 

petrich

Profesör
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
536
Beğeni puanı
880
Puanları
1,820
Konum
İzmit
Yanma odasındaki yakıtı da ısıtır aynı zamanda,bu yüzden açıp kapıyoruz zaten,bir süre sıcak tutsun diye.Çoğu cold start bu şekilde yapılıyor böyle olduğu için,youtube'da da bu işlemi yapan çoğu insanı göreceksiniz.



Start Stop düğmesinin olması ya da olmaması,hiçbir şey ifade etmez.Eğer frene basmadan düğmeye basarsanız araba çalışmaz zaten ışık söndüğünde.Siz fren+düğmeye basarak sadece anahtarlı sistemdeki ışık sönünce çalıştırma işlemini yapmış olursunuz,daha doğrusu bunun biraz daha otomatikleştirilmiş versiyonu olur.Yani Start Stop düğmesi var diye bujiyi ısıtma(sıcak tutma) işleminin gereksiz olduğunu yabana atamayız.

Ama yine söylüyorum,zaten yeni nesil commonrail çoğu dizel motorda 1 defa uzun süreli ısıtma,eğer dışarısı da insancıl koşullarda soğuksa arabanın çalışması için yeterlidir,benim sözüm eski motorlara.Nasılsa motor değişiyorsa bu zaman kadar,o zamanki motorların kızdırma bujileriyle bu zamanın bujileri aynı değil.

Şuana kadar kullandığım start stop düğmeli dizel arabaların hiç birinde frene basmadan kızdırma bujisi işaretinin yandığını görmedim. Frene basılmadığı takdirde diğer ışıklar yanıp sönüyor, frene basıp tuşa tekrar bastıgınız taktirde anca kızdırma bujisi işareti yanıyor.
 

M.Shadows

Kaan
Panpa
Destekçi
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
2,053
Beğeni puanı
4,981
Puanları
4,270
Yaş
24
Konum
Highway to Hell
Şuana kadar kullandığım start stop düğmeli dizel arabaların hiç birinde frene basmadan kızdırma bujisi işaretinin yandığını görmedim. Frene basılmadığı takdirde diğer ışıklar yanıp sönüyor, frene basıp tuşa tekrar bastıgınız taktirde anca kızdırma bujisi işareti yanıyor.

hangi araçlar mesela ? bende yanmayanı görmedim açıkçası,frenle kızdırma bujisinin hiçbir alakası olmamasına rağmen yanmaması ilginç.
 

petrich

Profesör
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
536
Beğeni puanı
880
Puanları
1,820
Konum
İzmit
Clio 4 te frene basmadığınız takdirde kızdırma bujisi işareti yanmıyor. B8 a4 te benzer şekilde kadran selamlamada 1 saniye falan yanıyor dikkat etmezseniz görmemeniz bile mümkün, o kısa sürede kızdırma işlemini laikiyle yaptığını sanmıyorum. Bu arabalarda ayak frendeyken tuşa basınca 4-5 sn ısıtma yaptıktan sonra motoru çalıştırmayı deniyor aşırı soğuk havalarda. Benim deneyimim bu yönde.
 

Bilal

Panpa
Katılım
7 Eki 2016
Mesajlar
698
Beğeni puanı
1,396
Puanları
2,520
Konum
İstanbul
Clio 4 te frene basmadığınız takdirde kızdırma bujisi işareti yanmıyor. B8 a4 te benzer şekilde kadran selamlamada 1 saniye falan yanıyor dikkat etmezseniz görmemeniz bile mümkün, o kısa sürede kızdırma işlemini laikiyle yaptığını sanmıyorum. Bu arabalarda ayak frendeyken tuşa basınca 4-5 sn ısıtma yaptıktan sonra motoru çalıştırmayı deniyor aşırı soğuk havalarda. Benim deneyimim bu yönde.
B8 kasada bir kere başıma gelmişti.1 saniye daha çalıştırmasaydı herhalde tam basamadım diye düşünerek tekrar basıyordum o_O
 
Son düzenleme:

M.Shadows

Kaan
Panpa
Destekçi
Katılım
14 Şub 2018
Mesajlar
2,053
Beğeni puanı
4,981
Puanları
4,270
Yaş
24
Konum
Highway to Hell
Clio 4 te frene basmadığınız takdirde kızdırma bujisi işareti yanmıyor. B8 a4 te benzer şekilde kadran selamlamada 1 saniye falan yanıyor dikkat etmezseniz görmemeniz bile mümkün, o kısa sürede kızdırma işlemini laikiyle yaptığını sanmıyorum. Bu arabalarda ayak frendeyken tuşa basınca 4-5 sn ısıtma yaptıktan sonra motoru çalıştırmayı deniyor aşırı soğuk havalarda. Benim deneyimim bu yönde.


Bende B9 kasa A4'te denedim çoğu kere,hatta her zaman frene basmadan kontağı açarak öyle çalıştırıyordum diyebilirim.Havanın soğuk ve arabanında 1 gün boyunca çalışmadığı günlerde dikkat ettim özellikle,uzun uzun kızdırma yaptı her iki şekilde de.İlk defa duyuyorum frene basmayıp kontağı açınca kızdırma yapmayan arabayı,tabii bende bilmiyor olabilirim böyle birşey varsa.Belki bir özelliktir,her gün yeni birşeyler öğreniyoruz.
 

petrich

Profesör
Katılım
7 Eyl 2016
Mesajlar
536
Beğeni puanı
880
Puanları
1,820
Konum
İzmit
Bende B9 kasa A4'te denedim çoğu kere,hatta her zaman frene basmadan kontağı açarak öyle çalıştırıyordum diyebilirim.Havanın soğuk ve arabanında 1 gün boyunca çalışmadığı günlerde dikkat ettim özellikle,uzun uzun kızdırma yaptı her iki şekilde de.İlk defa duyuyorum frene basmayıp kontağı açınca kızdırma yapmayan arabayı,tabii bende bilmiyor olabilirim böyle birşey varsa.Belki bir özelliktir,her gün yeni birşeyler öğreniyoruz.
Doğrudur. Arabalar artık bizlerden daha akıllıca hareketler sergiliyorlar. Sonuçta amaç düzgün şekilde arabayı çalıştırmak iki şekilde de düzgün çalışıyorlarsa bence sıkıntı yok.
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
Katılım
8 Eyl 2016
Mesajlar
6,880
Beğeni puanı
26,261
Puanları
5,720
Konum
Ankara
B8 passatta (1.6tdi) frene basıp direkt çalıştırsam da frensiz kontak açsam da kızdırma yapıyor. Frenle direkt çalıştırınca da hemen çalışmıyo zaten anlaşılıyo beklediği

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Üst
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım