Ben derdimi anlatamıyorum sanırım. Demek istediğim şey, şu an NCAP'in güvenli dediği otomobiller 3 sene sonra güvenli değil olarak sayılacaksa ne anlarım ben böyle işten? Güvenlik dediğinizin kriterinin değişmesi için ne olması lazım? İnsan vücuduna verdiği zarara göre ölçülen bir skalada insan vücudunun değişmeyeceğini biliyoruz. O zaman neden değişiyor bu kriterler? Desin ki hiç bir zarar vermeyene 5 yıldız veriyorum. Otomobiller de ne kadar az zarar veriyor olursa ona göre değerlendirilsinler.
Daha basit bir dille: Daha dün yolcunun çarpışma esnasında bacağına ciddi hasar veren otomobiller 5 yıldız alıyor iken, şu an neden 3 yıldız alıyorlar? Dün güvenlik önemli değil miydi? Yoksa insanlar mı değişti? Testlerin kriterlerinin zırt pırt değişmesi beni bir alıcı olarak kaygıya düşürüyor '' Ya bunu aldık da, NCAP 3 yıl sonra buna 3 yıldız diyecek. O zaman güvensiz otomobile mi biniyor olacağım?'' dedirtiyor insana. Güvenlik güvenliktir. Cana gelen zarar ilk dönem kriterlerinde sorun değilken, bugün mü sorun olmaya başladı?
Sanirim yazdiklarimi okumuyorsunuz.3 sene sonra otomobiller tekrar bir teste girmiyor ki ? O gunun sartlarindaki test kosullarinda guvenli sayiliyor. Ayrica satin aldiginiz otomobil 5 yil boyunca kullanildiginda ilk gunku kondisyonunda mi oluyor ? Metal yorgunlugu, curume, oksitlenme, parcalarin kullanim omurlerini doldurmasi ?? Bunlar bir etken degil mi ?
5 yil sonra bile ureticiler emniyet kemerlerinin degistirilmesini sart kosuyor. 5 yillik bir aractan bugunun otomobiliyle ayni saglamligi gostermesini nasil beklersiniz ki ?
ABS,ESP gibi ekipmanlar, diz hava yastiklari vs.. 2000'li yillarin basinda her arabada standart mi geliyordu ? Bugun bir standart haline donustu. Teknoloji gelismis, eskiden opsiyonel belki de listede bile olmayan donanimlar bugun standart hale gelmisler testin de buna gore degismesi gerekmiyor mu ?
Kriterlerin degisme sebebini belirttim. Buna gore firmalarda da seneryolar degisiyor. Kazalar sadece onden vurma, yandan vurma olarak gerceklesmiyor. Testi yapan firmalar da seneryolari degistirerek ve cesidini arttirarak otomobilleri teste tabi tutuyor. Bunda problem ne ?
Bir de ben otomobillere güvenlik testleri yapılmasın demedim ki, kriterler zırt pırt değişmesin dedim. Yoksa NCAP, IIHS ve GlobalNCAP'in yaptığı testlerin gayet önemli olduğunu düşünüyorum. Firmaların bunlardan ders çıkardığına da hemfikirim.
Bu benim dedigime geliyor.IIHS bugune kadar yapilmamis small overlap crash testi cikardi ve 2012 yilinda surucu kosesinden gelen darbeyi esas alarak otomobilleri teste soktu. Bugune kadar uygulanmayan bir seneryoydu ve cogu otomobil sinifta kaldi (Audi,Mercedes)
Sonra markalar buna dayanarak karoseri guclendirdiler. Markalar sunu mu diyecekti : Araclarimiz diger seneryolarda guvenli ancak bu cok sık karsilasilan bir seneryo degil zirt pirt kriterleri degistirmeyin
Gordugunuz uzere sonuc olarak bir kriter degisti ve markalar cuvalladi. Yolda yapilacak kazanin bir standardi yok
Umarim anlatabilmisimdir
Iyi forumlar