KAPALI LPG ve Sorunları

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

Ugur

Panpa
Destekçi
Beta Programı
10 Eyl 2016
2,295
6,325
4,270
.
Dün gece benzinlikte yıkama kuyruğu beklerken motoru kapatmıştım. Sıra bana gelince motoru çalıştırınca aşırı sarsıntılı olduğunu ve esp'nin kapandığını farkettim. Araba tüpe de geçmiyordu arada kalıyordu aynı zamanda benzine alınca (ki daha sonradan anladık ki aslında orada da benzine geçmiyormuş) da sarsıntı devam ediyordu.
Benzer bir olay tam 2 yıl önce de başımıza gelmişti, hatta onda aynı zamanda beyaz duman atma da vardı, tıpkı conta yakmış gibi.
Neyse akşam saat 8 gibi olduğu için sanayiye alalacele gittim, tüm lpgciler kapalıydı bir vw ustası zor buldum. Ayaküstü baktı sadece ve tahmin ettiğimiz şeyleri söyledi. Bobin,buji yada lpg enjektörü gibi duruyor. Araba şu an 3 silindirde, yarın getir söküp tek tek bakalım parçalarına.
Sonuca geleyim, araba tüm gün sanayide 2 motor ustası tarafından bobinlerine bujilerine kadar söküldü takıldı sıkıntısız. Bujilerin değişme zamanı gelmiş sadece onlar değişildi. Tüp bağlantısı sökülünce sıkıntı da ortadan kalktı. Lpg ustaları da arızayı bulamadılar ama sorun lpg'de o bariz belli.
İşin özü lpg ile yaptığımız tasarrufu bence arıza olarak ve motoru yıpratarak ödüyoruz. Sizce de durum böyle mi? Forum ahalisinin fikrini merak ediyorum.
 

Alper45

Panpa
Beta Programı
8 Eyl 2016
2,075
3,074
4,070
26
Birden fazla seçeneği seçme imkanım olsaydı üçünü de seçerdim.
Birinciyi seçerdim çünkü kasap ustalar LPG bağlarsa bağlattığınıza pişman oluyorsunuz ve cebinizden boş yere o kadar para çıkıyor.
İkinciyi seçerdim çünkü düzgün ustalar LPG bağlarsa benzinden hiçbir farkı yokmuş gibi devam edebiliyorsunuz.
Üçüncüyü seçerdim çünkü o durumda olan biziz,maalesef benzinin litre fiyatı LPG'nin iki katından fazla,bizde tekleme sorunları,performans düşüklüğü gibi sıkıntılar gösterse bile mecburiyetten LPG kullanıyoruz,araçtan aldığımız keyfi oldukça azaltıyor fakat dediğim gibi mecburuz.
Özet:LPG bağlanılan araç ve bağlatılan ustaya göre bu anketin cevabı değişkenlik gösterir bence.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Ugur ve stan

bt

Takipçi
Destekçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,024
7
51,357
6,820
Kocaeli
Marka
Opel
@bt abiyi etiketleyeyim de hepimizi lpgden de lpg üreten firmalardan da lpgli arabalardan da soğutsun :D
Geldim valla geldim.
Benzinde pist gazlamaları dahil değil.

Ama km de en az 20 kuruş kar var, çünkü benzin tüketimi sadece çok üst devirlerde, onu da tüketimi yok saysak yeridir.

Şu ana kadar toplam 45.000km oldu. Eski arcımla da bi 60.000km yapmıştım. Hepsini toplarsak en az 20.000 tl 4 yıl boyunca cebimde kalmış. Ne bu aracımda ne de eski aracımda lpg den bir arıza olmadı, inş olmaz da. Toplamda lpg kurulumuna iki arabamda da 3.000₺ den az vermişimdir.

Öyle işte...
Hocam sen kendi nefesini ayarlar gibi kendi ellerinle lpg ayarı yaptın arabana. Sen de lpg'den sıkıntı yaşarsan bu yakıt piyasadan kaldırılsın zaten. :)
benzin ile çalışması için tasarlanan malzemelere, farklı bir yakıt dayatmak hiç bir akla mantıklı gelmemeli.
km de 5-10 kuruş kar edicem diye 3 bin lira lpg ye hepten para verirsin, tam 300 yıl sonra amorti edecek derken bir motor arızası açar.. problem.
araç almadan önce araştırmak, yakıtına yetişemeyeceğin aracı almamak veya farklı motor alternatiflerine yönelmek daha mantıklı. günümüzde ki araçlarla sakin kullanımda, otomobil sahibi kimsenin yakıtına yetişemeyeceğini sanmıyorum.
Mesajın altına boşluk bıraksaydın da imzamı atsaydım. :)
Ahaahahahahahaha aldı beni bi gülme :D

1 ay önce 8 buji değiştirdim. 10 gün sonra bujilerden biri çöp oldu+ bobin de değişti. yeni bujiler 1 ay gitmedi, yine aynısı oldu. yine buji değişti. Bu sefer tekleme geçmedi ama.

Silindir üst kapak açıldı. Pistonların 2si mort. subaplar değişti. Conta atıldı. 2 piston piston kolları değişti. Açılmışken triger değişti. Üst kapak taşlandı geldi vs vs. 3150 TL masraf gitti. Yarı motor yapıldı gibi :D

2 günden beridir konuya yazacağım göğsüm daralıyor yüreğim yanıyor......

başlığı görüp okuyunca kahkaha attım :D
Bu arabada LPG'den ettiğin toplam tasarrufla bu masrafları bir ara karşılaştırsana müdürüm. Bişey denicem :)

En net cevabı @motorsinann vermiş zaten. Üstüne söylenecek çok fazla söz yok. Biraz dallandırıp budaklandırıp laf kalabalığı da ben yapayım:
Bugün ölümsüz dediğimiz bazı motorlar, lpg'ye ucu ucuna dayanabildiği için tekrardan takdir görüyor. Malum vag hitler motor ve japon motorları. Onun dışında olumsuz koşullara karşı toleransı birazcık düşük tutulmuş bütün araçlar perişan oluyor. Opel Ecotec motorların supapları, Ford'un önce ateşleme bobini ve bujiler, sonra supaplar ilk akla gelen kronik şeyler. Şimdi bunlara "ya olsun bilinen şeyler, bunları yaptırır binerim ben yine kâr ederim" diyen arkadaşlar için ek örneklerim de olacak. Özellikle İtalyan arabalarında, tıpkı eski Peugeot ve Citroen'ler gibi kaput içi mimarisi, standart arabalardan farklı olabiliyor. Birisi motoru çapraz konumlandırır, birisi hava filtresini en aşağı koyar, birinde egzoz manifoldu öyle bir yerleşmiştir ki, bir sürü lastik/plastik hortumları boruları hazneleri ısıtmaya meyillidir de radyatörün oradan gelen havaya bel bağlanmıştır. Bunun gibi akla hayale gelmeyecek bir sürü ıvır zıvır şeyler var. Kaputun altında gördüğümüz parçalar emin olun keyfi şekilde "şunu da şöyle takıvereyim bak burası boş ferah ferah" diyerek konumlandırılmıyor. Benzinle çalışan motorun maruz kalacağı ısı belli, her şey ona göre düşünülüyor. Kuru yanan lpg'yi burada yakmaya kalkıştığınızda artan ısı, sıcaklık artışına ve motor bloğu dışındaki pek çok malzemede da beklenmeyen yıpranmalara sebep oluyor.

"Ama yurtdışında lpg niye bu kadar yaygın" diye soran arkadaşlara da cevap vereyim: Kimse bayıldığında lpg taktırmıyor araçlarına. Pek çok yerde emisyon değerleri üzerinden vergilendirme yapılıyor ve belli emisyon değerlerini tutturamayan araçlar şehir merkezlerine bile alınmıyor. Araç sahipleri yüksek vergilerden kurtulup arabalarını düşük emisyonla her yerde kullanabilmek için lpg taktırıyorlar. LPG takılmış araba çöp olana kadar da yeni araba için birikimlerini yapmaya bakıyorlar. :)

Benim bu konuda tavrım net: İnsanlar yakıtını karşılayabileceği arabayı alsın. Sonradan lpg masrafları diye kıvranmasın. Tekleme ve aniden bozulup performansı düşürme kadar sürüş keyfi baltalayan bir şey olmadığından LPG'li olup da keyif veren araba nasılsa yok diye düşünüyorum. O yüzden düşük performanslı keyifsiz herhangi bir benzinli arabayı tercih etmeyi mantıklı buluyorum. Çok yol yapanlar da zaten dizele bakıyor kimsenin söylemesine gerek yok =).

@bt abiyi etiketleyeyim de hepimizi lpgden de lpg üreten firmalardan da lpgli arabalardan da soğutsun :D
Oldu mu?? :D
 

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
Geldim valla geldim.

Hocam sen kendi nefesini ayarlar gibi kendi ellerinle lpg ayarı yaptın arabana. Sen de lpg'den sıkıntı yaşarsan bu yakıt piyasadan kaldırılsın zaten. :)

Mesajın altına boşluk bıraksaydın da imzamı atsaydım. :)

Bu arabada LPG'den ettiğin toplam tasarrufla bu masrafları bir ara karşılaştırsana müdürüm. Bişey denicem :)

En net cevabı @motorsinann vermiş zaten. Üstüne söylenecek çok fazla söz yok. Biraz dallandırıp budaklandırıp laf kalabalığı da ben yapayım:
Bugün ölümsüz dediğimiz bazı motorlar, lpg'ye ucu ucuna dayanabildiği için tekrardan takdir görüyor. Malum vag hitler motor ve japon motorları. Onun dışında olumsuz koşullara karşı toleransı birazcık düşük tutulmuş bütün araçlar perişan oluyor. Opel Ecotec motorların supapları, Ford'un önce ateşleme bobini ve bujiler, sonra supaplar ilk akla gelen kronik şeyler. Şimdi bunlara "ya olsun bilinen şeyler, bunları yaptırır binerim ben yine kâr ederim" diyen arkadaşlar için ek örneklerim de olacak. Özellikle İtalyan arabalarında, tıpkı eski Peugeot ve Citroen'ler gibi kaput içi mimarisi, standart arabalardan farklı olabiliyor. Birisi motoru çapraz konumlandırır, birisi hava filtresini en aşağı koyar, birinde egzoz manifoldu öyle bir yerleşmiştir ki, bir sürü lastik/plastik hortumları boruları hazneleri ısıtmaya meyillidir de radyatörün oradan gelen havaya bel bağlanmıştır. Bunun gibi akla hayale gelmeyecek bir sürü ıvır zıvır şeyler var. Kaputun altında gördüğümüz parçalar emin olun keyfi şekilde "şunu da şöyle takıvereyim bak burası boş ferah ferah" diyerek konumlandırılmıyor. Benzinle çalışan motorun maruz kalacağı ısı belli, her şey ona göre düşünülüyor. Kuru yanan lpg'yi burada yakmaya kalkıştığınızda artan ısı, sıcaklık artışına ve motor bloğu dışındaki pek çok malzemede da beklenmeyen yıpranmalara sebep oluyor.

"Ama yurtdışında lpg niye bu kadar yaygın" diye soran arkadaşlara da cevap vereyim: Kimse bayıldığında lpg taktırmıyor araçlarına. Pek çok yerde emisyon değerleri üzerinden vergilendirme yapılıyor ve belli emisyon değerlerini tutturamayan araçlar şehir merkezlerine bile alınmıyor. Araç sahipleri yüksek vergilerden kurtulup arabalarını düşük emisyonla her yerde kullanabilmek için lpg taktırıyorlar. LPG takılmış araba çöp olana kadar da yeni araba için birikimlerini yapmaya bakıyorlar. :)

Benim bu konuda tavrım net: İnsanlar yakıtını karşılayabileceği arabayı alsın. Sonradan lpg masrafları diye kıvranmasın. Tekleme ve aniden bozulup performansı düşürme kadar sürüş keyfi baltalayan bir şey olmadığından LPG'li olup da keyif veren araba nasılsa yok diye düşünüyorum. O yüzden düşük performanslı keyifsiz herhangi bir benzinli arabayı tercih etmeyi mantıklı buluyorum. Çok yol yapanlar da zaten dizele bakıyor kimsenin söylemesine gerek yok =).


Oldu mu?? :D
baq krdşm nei sawunorsn blmyrm ama şmdi bkrsk eğr dolr olmş 5.18 krş ama olsn bz lpg yi yine ucza alıoz ;) km de 15 krş deil tm 20 krş kar ediorm ve ilrde mdor agrızası açrsa da yabdırrm anlıor msn??? modor ağrızm seni ilglndrmez bu bnm srnum?? yiosa reel de görşlm sninle??? adrs vr glyrm
 

kansuvargun

Profesör
8 Eyl 2016
237
259
1,385
34
İstanbul
Yeni nesil direk enjeksiyonlu motorlara LPG uygulatmak zaten mantıksız, hibrid sistemlerle (benzin+LPG) çalışırken üstüne en az 5 bin TL gibi maliyetleri duyunca o sistem kendini amorte etmiyor kısa sürede.

En güzeli fabrikasyon LPG almak, Civic Sedan gibi. Muayenesiydi, ruhsattı, kapalı otoparktı hiçbir derdin yok. İstasyondaki pompacılar bile şaşırıyor, LPG arabaya dolum yapmak için sol taraftaki yakıt kapağını açınca :)
 
  • Beğeni
Tepkiler: mrtkap

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Uzun süre harlı yanmış yüke binmiş lpgli arabamın kaputunu açınca, bir anda yükselen o sıcak havanın, takribi 75 derece. İnsanın içi sızlıyor hele bide solursan boğazın kuruyor dudakların çatlıyor. İçin yanıyor için. Gelde Hypermiling yapma.. :(
 

by

Reis
17 Kas 2016
3,737
7,355
5,020
İstanbul
Marka
Peugeot
LPG ile kar ettiğini zannedersin ancak günün sonunda bir bakarsın zarardasın
Kurulum maliyeti ve akabinde çıkardığı/çıkaracağı sorunlarının maliyetini hesapladığın zaman hatırı sayılır bir yol da yapmıyorsan %90 zarar edersin..
LPG'nin tek avantajı benzin ve mazota göre ucuz olmasıdır başka hiçbir avantajı yoktur. LPG az falan yakmaz, hatta daha fazla yakar ucuz olduğu için az yaktığını düşünürsün..O depoyu doldururken az para ödüyorsun psikolojik olarak seni rahatlatıyor başka bir şey değil
LPG çok istikrarlı, çok uygun, çok faydalı bir yakıt olsaydı otomotiv üreticileri benzinin, mazotun yerine bunu baş tacı ederdi zaten
 
Son düzenleme:

Ugur

Panpa
Destekçi
Beta Programı
10 Eyl 2016
2,295
6,325
4,270
.
Uzun süre harlı yanmış yüke binmiş lpgli arabamın kaputunu açınca, bir anda yükselen o sıcak havanın, takribi 75 derece. İnsanın içi sızlıyor hele bide solursan boğazın kuruyor dudakların çatlıyor. İçin yanıyor için. Gelde Hypermiling yapma.. :(
Benim de sana ısrarla anlatmak istediğim bu işte, motoru çok yoruyorsun işte, kuru bir yakıt üstüne yanma derecesi de çok yüksek.
 
  • Beğeni
Tepkiler: by

Ugur

Panpa
Destekçi
Beta Programı
10 Eyl 2016
2,295
6,325
4,270
.
Yukarda anlattığım vukuat, bu videoda 04:15 de yaşadığım tecrubedir.


Normal sürüşüm bu şekilde.

Sen sakin kullanıyorsun genel olarak, en fazla yaptığın hız 100. Şehirlerarası yollarda 110'un altına kolay kolay inmem ve her zaman da klima açık, genel olarak da dağlık yollardan gidiyoruz minimum 3 yetişkin ve bagaj. Motora binen yükü düşün işte ki genel olarak insanların da benim gibi kullandığını düşünüyorum. Sen tek bir yerde zorladığın halde açıp motoru serinletmeyi düşünmüşsün, piyasadaki insanların çoğu senin gibi kullanmıyor. Genel olarak dikkatli, özenli kullanmaya çalışırım, lpg'de çok fazla sıkmam ama bu da sırf lpg var diye aşırı sakin gideyim anlamına da gelmez benim lügatımda.
Senin kullandığın tarzda arabada lpg'den dolayı değil de daha enteresan arızalar çıkar. Halk arasında motor sağırlaştı falan derler ya hani o usül, özellikle dizel kullanmış olsaydın şimdiye çoktan motor etkilenmişti.
 
  • Beğeni
Tepkiler: İstanbullu

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,856
26,202
5,720
Ankara
Marka
Skoda
Belli bi yaşı geçmiş araçlarda lpg siz binmek bence saçma. 1.6 hitler motor galiba sizinki. O motoru benzinde kullansan afedersin hayvan gibi yakar gittiğine değmez. Tsi vs. gibi yeni nesil turbolu olsa hadi yine torktan az yakar dersin de bizim 1.8 passat 11-12 litreleri görüyo Ankara trafiğinde. Ben bu arabayı benzinde sürsem aç kalırım. Kısaca bence eski nesillerde ya dizel ya lpg olması şart öbür türlü incir ağacı :D Hatta lpg sistemi yeni düzene göre muayneden geçmiyomuş komple sistemi sıfırladık geçenlerde daha da iyi oldu. Hem performansı baya arttı hem yakıtı düştü. Bu aralar yine dertli de bi gaz ayarı çözer herhalde
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: stan

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
1.6 hitler diye anılan ea827 vw motorunu inceledim.. Gayet pırlanta gibi motor. Neyimi sevmiyonuz. 102 beygir ve 145 newton tork. Çiçek gibi bence. Tüpe hiç gerek yokki.
 

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,856
26,202
5,720
Ankara
Marka
Skoda
1.6 hitler diye anılan ea827 vw motorunu inceledim.. Gayet pırlanta gibi motor. Neyimi sevmiyonuz. 102 beygir ve 145 newton tork. Çiçek gibi bence. Tüpe hiç gerek yokki.
Sağlamlığıyla ünlü. Sonradan lpg ye de çok uygun. Performans zaten ortalama lpg de pek kayıp olmuyo yakıt ciddi derecede düşüyo. Lpg siz o araba en iyi ihtimalle 9 litre yakar mesela benim kullandığım şartlarda

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

spartacus

Elit Apaçi
22 Tem 2018
291
483
945
Marka
Alfa Romeo
ailecek şimdiye kadar lpgli 4 araca sahip olduk. bir tek ilk tecrübemizde rezalet bir montaj sebebiyle taktırır taktırmaz sorun yaşadık. (araç 1.6 vvti corolla) onu da başka bir bayiye götürünce sorun komple ortadan kalktı. kısacası güzel montaj yapan yerlerde lpg sistemine ben güveniyorum. günümüzde sıfır araçlar dahi bayiden lpgli alınabiliyor sonuçta
 

At

Takipçi
Beta Programı
29 Eki 2016
6,487
16,238
5,020
Antalya
Marka
Aston Martin
2006 yılında arabayı lpgli olarak aldık ve 2017 yılında sattık. Değişen parçaları bir kere deponun kendisi ve bir kere lpg enjektörü. Araba büyük arıza yapmadı zaten hiç. Yani bayağı kar ettik.
 
  • Beğeni
Tepkiler: stan ve spartacus

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Sağlamlığıyla ünlü. Sonradan lpg ye de çok uygun. Performans zaten ortalama lpg de pek kayıp olmuyo yakıt ciddi derecede düşüyo. Lpg siz o araba en iyi ihtimalle 9 litre yakar mesela benim kullandığım şartlarda

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Normal düz benzin ile 6,6 litre yakan var.
Benim araba 69 beygir 5,6 yakıyor bu 102 beygir 6,6 litre yakıyor. Aradaki güc farkına bakınca fazlasıyla cazip geldi bana 1,6 ea827 motoru
 
  • Beğeni
Tepkiler: Toprak

TSIDSG

Panpa
10 Eyl 2016
2,399
9,449
4,970
İstanbul
ailecek şimdiye kadar lpgli 4 araca sahip olduk. bir tek ilk tecrübemizde rezalet bir montaj sebebiyle taktırır taktırmaz sorun yaşadık. (araç 1.6 vvti corolla) onu da başka bir bayiye götürünce sorun komple ortadan kalktı. kısacası güzel montaj yapan yerlerde lpg sistemine ben güveniyorum. günümüzde sıfır araçlar dahi bayiden lpgli alınabiliyor sonuçta
0 araçlar fabrikadan lpg li çıkarken subap takımları ve diğer motor mekanik parçaları lpg ye uygun üretiliyor
 
  • Beğeni
Tepkiler: spartacus

Ugur

Panpa
Destekçi
Beta Programı
10 Eyl 2016
2,295
6,325
4,270
.
Sağlamlığıyla ünlü. Sonradan lpg ye de çok uygun. Performans zaten ortalama lpg de pek kayıp olmuyo yakıt ciddi derecede düşüyo. Lpg siz o araba en iyi ihtimalle 9 litre yakar mesela benim kullandığım şartlarda

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Lpg'ye vag motorlarına kıyasla uygun denilebilir yoksa uygun değil yine çok sevmiyor. Şu ana kadar gittiğim tüm vw ustaları da aynı şeyi diyor, vw motoru sevmiyor yani Japonlarda mesela sorunsuz binenler çıkabilirken vw grubunda pek mümkün değil bu. Lpg'de de ciddi performans kaybı oluyor aslında, özellikle ilk gaz tepkisi ve genel gaz tepkisi aşırı farkediyor. Benzinde iken bastığımda uzayan araba lpg'de iken hafif titriyor diye aragaz vererek kaldırmaya yürütmeye falan başlamıştım düşünün yani :D Defalarca gaz ayarı yapıldı, lpg beyni bir kere değişti ama durum değişmiyor yani.
 
Son düzenleme:

Toprak

Toprak
Faforitçi
Beta Programı
8 Eyl 2016
6,856
26,202
5,720
Ankara
Marka
Skoda
Lpg'ye vag motorlarına kıyasla uygun denilebilir yoksa uygun değil yine çok sevmiyor. Şu ana kadar gittiğim tüm vw ustaları da aynı şeyi diyor, vw motoru sevmiyor yani Japonlarda mesela sorunsuz binenler çıkabilirken vw grubunda pek mümkün değil bu. Lpg'de de ciddi performans kaybı oluyor aslında, özellikle ilk gaz tepkisi ve genel gaz tepkisi aşırı farkediyor. Benzinde iken bastığımda uzayan araba lpg'de iken hafif titriyor diye aragaz vererek kaldırmaya yürütmeye falan başlamıştım düşünün yani :D Defalarca gaz ayarı yapıldı, lpg beyni bir kere değişti ama durum değişmiyor yani.
Biz 1.8 passatta kullanıyoruz eski sahibinden kalma çok eski bi sistem vardı. Geçenlerde atıkerin yanılmıyorsam platin serisi takıldı 2 ay falan çok iyiydi şimdi yine baya performanssız ama biraz bin gaz ayarına gel demişler abime gitmemiş ondan diye düşünüyorum ben. Benzin masrafı çekilecek motor değil illaki lpg de performans kaybı oluyor ama yakıt derdi olmayanın bineceği arabalar da değil bunlar bence. Lpg de çoğu dizelden az yakıyolar sonuçta

BLL-L21 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım