Soğutma sistemi nasıl çalışır?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

RYAN7R

Özg
Panpa
7 Eyl 2016
4,159
1
8,086
4,820
28
Ankara
Marka
Yok
Sinan paşam, ellerine sağlık güzel yazı olmuş, benim sana sorum bu soğutma suyunun değişme aralığı nedir? Hiçbir yerde net bilgi yok bu konuda, o yüzden bende açıp kirlenme durumuna göre kontrol ediyorum, havalar bi ısınsın evdeki arabaların sıvıları ben değişeceğim bi, kendim değişirim diyen arkadaşlar için bir video:

@Renard Ayrıca evans hakkında güzel bir video var:



Şimdi bu videoda insanların anlamadığı bir nokta var, eeeee fanı erken açıyor demekki dandik? Hahaha demek istiyorum. Şimdi bizim soğutma sıvılarında amacımız motordaki ısıyı sıvıya transfer etmek. Evans'ın ısı iletim katsayısı yüksek olduğu için motordan daha iyi bir şekilde ısıyı alıp fanı açtırıyor. Ayrıca videoda dediği gibi susuz olduğu için uzun seneler kullanabilirsin. Susuz olduğu için soğutma sistemindeki maddelerle tepkimeye girmediği için aşındırmıyor ama evans özelliğini ne kadar zamanda kaybediyor orası bilinmiyor. Standart antifreezelerde de durum şu, su-antifreeze karışımında antifreeze oranı arttıkça (belli bir orana kadar) donma sıcaklığı düşüp kaynama noktası yükselse de ısı iletim katsayısı düşüyor. O yüzden çok soğuk bir iklimde yaşamıyorsanız %50 karışım yapmamanızı öneririm. Karışımda distile su kullanmaya dikkat edin. Normal çeşme suyundaki mineraller çökelme yaptığı için devri daim pompanızı tıkayıp bozabilir, bütün soğutma sisteminizde kısa dönemde olmasa da uzun dönemde sorun yaratabilir. İsteyenler için hazır karışımlar var. Ayrıca Sinan'ın dediği gibi renk hiçbir şey ifade etmiyor. 3 tip antifreeze var, organik, inorganik ve hibrit(organik-inorganik karışımı), alırken antifreeze nizin aracınızın markası tarafından onaylı olmasına kesinlikle dikkat edin. Yoksa Gökçe abi gibi hiç beklemediğiniz bir anda bütün soğutma suyu hortumlarınız patlayabilir. 1800 lira haşırt oldu :D

Soğutma suyunuzun durumunu bu yöntemlerle anlayabilirsiniz:


Ha birde antifreeze oranı arttıkça ısı iletim katsayısının düşüş sebebini burada açıklıyor:

http://www.meglobal.biz/media/product_guides/MEGlobal_MEG.pdf
 
Son düzenleme:

İstanbullu

Panpa
8 Eyl 2016
7,345
10,782
4,770
İstanbul
Marka
Hyundai
Bol bol Tamirat tadilat belgeseli seyrettim. Arabaların su gömleklerinin içinde jelleşmiş kıvamda antifreezli su kalıntıları çıkıyor. Evasnda durum nasıl.
d5d778_3497049d131d48d4829e698a4faef4f5.jpg_srz_979_734_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz
 

ibougur

Reis
8 Eyl 2016
2,257
4,523
5,020
29
İstanbul
Sinan paşam, ellerine sağlık güzel yazı olmuş, benim sana sorum bu soğutma suyunun değişme aralığı nedir? Hiçbir yerde net bilgi yok bu konuda, o yüzden bende açıp kirlenme durumuna göre kontrol ediyorum, havalar bi ısınsın evdeki arabaların sıvıları ben değişeceğim bi, kendim değişirim diyen arkadaşlar için bir video:

@Renard Ayrıca evans hakkında güzel bir video var:



Şimdi bu videoda insanların anlamadığı bir nokta var, eeeee fanı erken açıyor demekki dandik? Hahaha demek istiyorum. Şimdi bizim soğutma sıvılarında amacımız motordaki ısıyı sıvıya transfer etmek. Evans'ın ısı iletim katsayısı yüksek olduğu için motordan daha iyi bir şekilde ısıyı alıp fanı açtırıyor. Ayrıca videoda dediği gibi susuz olduğu için uzun seneler kullanabilirsin. Susuz olduğu için soğutma sistemindeki maddelerle tepkimeye girmediği için aşındırmıyor ama evans özelliğini ne kadar zamanda kaybediyor orası bilinmiyor. Standart antifreezelerde de durum şu, su-antifreeze karışımında antifreeze oranı arttıkça (belli bir orana kadar) donma sıcaklığı düşüp kaynama noktası yükselse de ısı iletim katsayısı düşüyor. O yüzden çok soğuk bir iklimde yaşamıyorsanız %50 karışım yapmamanızı öneririm. Karışımda distile su kullanmaya dikkat edin. Normal çeşme suyundaki mineraller çökelme yaptığı için devri daim pompanızı tıkayıp bozabilir, bütün soğutma sisteminizde kısa dönemde olmasa da uzun dönemde sorun yaratabilir. İsteyenler için hazır karışımlar var. Ayrıca Sinan'ın dediği gibi renk hiçbir şey ifade etmiyor. 3 tip antifreeze var, organik, inorganik ve hibrit(organik-inorganik karışımı), alırken antifreeze nizin aracınızın markası tarafından onaylı olmasına kesinlikle dikkat edin. Yoksa Gökçe abi gibi hiç beklemediğiniz bir anda bütün soğutma suyu hortumlarınız patlayabilir. 1800 lira haşırt oldu :D

Soğutma suyunuzun durumunu bu yöntemlerle anlayabilirsiniz:


Ha birde antifreeze oranı arttıkça ısı iletim katsayısının düşüş sebebini burada açıklıyor:

http://www.meglobal.biz/media/product_guides/MEGlobal_MEG.pdf
Ben değiştirelim demiştim serviste 10yıl kullanım ömrü var demişlerdi
 

Renard

Panpa
8 Eyl 2016
1,534
4,749
4,070
37
İstanbul
Marka
BMW
Sinan paşam, ellerine sağlık güzel yazı olmuş, benim sana sorum bu soğutma suyunun değişme aralığı nedir? Hiçbir yerde net bilgi yok bu konuda, o yüzden bende açıp kirlenme durumuna göre kontrol ediyorum, havalar bi ısınsın evdeki arabaların sıvıları ben değişeceğim bi, kendim değişirim diyen arkadaşlar için bir video:

@Renard Ayrıca evans hakkında güzel bir video var:



Şimdi bu videoda insanların anlamadığı bir nokta var, eeeee fanı erken açıyor demekki dandik? Hahaha demek istiyorum. Şimdi bizim soğutma sıvılarında amacımız motordaki ısıyı sıvıya transfer etmek. Evans'ın ısı iletim katsayısı yüksek olduğu için motordan daha iyi bir şekilde ısıyı alıp fanı açtırıyor. Ayrıca videoda dediği gibi susuz olduğu için uzun seneler kullanabilirsin. Susuz olduğu için soğutma sistemindeki maddelerle tepkimeye girmediği için aşındırmıyor ama evans özelliğini ne kadar zamanda kaybediyor orası bilinmiyor. Standart antifreezelerde de durum şu, su-antifreeze karışımında antifreeze oranı arttıkça (belli bir orana kadar) donma sıcaklığı düşüp kaynama noktası yükselse de ısı iletim katsayısı düşüyor. O yüzden çok soğuk bir iklimde yaşamıyorsanız %50 karışım yapmamanızı öneririm. Karışımda distile su kullanmaya dikkat edin. Normal çeşme suyundaki mineraller çökelme yaptığı için devri daim pompanızı tıkayıp bozabilir, bütün soğutma sisteminizde kısa dönemde olmasa da uzun dönemde sorun yaratabilir. İsteyenler için hazır karışımlar var. Ayrıca Sinan'ın dediği gibi renk hiçbir şey ifade etmiyor. 3 tip antifreeze var, organik, inorganik ve hibrit(organik-inorganik karışımı), alırken antifreeze nizin aracınızın markası tarafından onaylı olmasına kesinlikle dikkat edin. Yoksa Gökçe abi gibi hiç beklemediğiniz bir anda bütün soğutma suyu hortumlarınız patlayabilir. 1800 lira haşırt oldu :D

Soğutma suyunuzun durumunu bu yöntemlerle anlayabilirsiniz:


Ha birde antifreeze oranı arttıkça ısı iletim katsayısının düşüş sebebini burada açıklıyor:

http://www.meglobal.biz/media/product_guides/MEGlobal_MEG.pdf
ben sinan'ı trollüyordum:D
 

kerpetenemir

Emir Kerpeten
Panpa
9 Eyl 2016
1,332
2,965
3,770
27
İstanbul
Marka
Opel
Valla ben erikli su koyuyorum zaten galzayınca araba hem su eksiltiyoru biraz radyatörde ufak bi sızıntı var termostat açınca biraz sızdırıyor sürekli erikli su koyuyorum evans falan hikaye erikli su <3
 

alfhonso

Hakan BIÇAK
Eski İnfazcı, Yeni Eğitici
Yönetici
Admin
9 Eyl 2016
24,655
1
64,534
6,820
34
Denizli
Marka
Mercedes
Valla ben erikli su koyuyorum zaten galzayınca araba hem su eksiltiyoru biraz radyatörde ufak bi sızıntı var termostat açınca biraz sızdırıyor sürekli erikli su koyuyorum evans falan hikaye erikli su <3

oha zzengin, erikli su kaç para la uuuuuuuu

yatın teknen falan da vardır senin
 

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,211
45,803
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
@motorsinann ve diğer fikri olan arkadaşlara bir sorum olacak. Turbo benzinli araçları deneyimledim fakat sahip olup uzun süre kullanacak kadar tecrübe sahibi değilim o sebeple soracağım sorudan bu motorları muaf tutuyorum.

Daha önce atmosferik motorlu araçlar kullandım. Özellikle çok sıcak havada uzun seyahatlerden, trafikteki uzun bekleyişlerden yahut performanslı kullanımlardan sonra motoru stop ettiğimde ve yolda giderken hararet için fan çalışıyordu buraya kadar normal.

Bir kaç yıldır dizel araç kullanıyorum. Önce e-hdi şimdi ise tdci motor kullanıyorum, baktığınızda zaten aynı motorlar bunlar. Yalnız dizel motorlarda fan çalışması biraz garip. Yılda toplasanız 3-4 kere belki çalışıyor, onun da hangi şartlarda, havalarda ve kullanım koşullarında çalıştığını anlamıyorum. Kışın çok soğuk havada hararet yükselmemişken de çalışabiliyor, hava çok sıcakken motoru stop edince de çalışabiliyor veya çok normal havalarda, normal kullanımların sonrasında da çalışabiliyor. Yani dizelde fan çalışmasının bir standartı yok.

Tek yapabildiğim gözlem, özellikle devir çevirmeyi yani devirli kullanmayı uzun bir süre yapmadığım zamanların peşine motoru stop ettiğimde fanın çalışma ihtimali daha fazla artıyor. Biraz araştırdım ve doğruluğunu yanlışlığını bilmediğim bir cevaba ulaştım. Diyorlar ki dizel motorda uzun süre devirsiz kullandığınızda motorda biriken kurumlardan kaynaklı fan çalışıyor, yani araç dpf temizliği yapmaya çalışıyor. Devirli kullanırsanız sorun ortadan kalkar diyorlar. Bu konuda bilgisi olan arkadaşlar var mı acaba ?
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

kerpetenemir

Emir Kerpeten
Panpa
9 Eyl 2016
1,332
2,965
3,770
27
İstanbul
Marka
Opel
@motorsinann ve diğer fikri olan arkadaşlara bir sorum olacak. Turbo benzinli araçları deneyimledim fakat sahip olup uzun süre kullanacak kadar tecrübe sahibi değilim o sebeple soracağım sorudan bu motorları muaf tutuyorum.

Daha önce atmosferik motorlu araçlar kullandım. Özellikle çok sıcak havada uzun seyahatlerden, trafikteki uzun bekleyişlerden yahut performanslı kullanımlardan sonra motoru stop ettiğimde ve yolda giderken hararet için fan çalışıyordu buraya kadar normal.

Bir kaç yıldır dizel araç kullanıyorum. Önce e-hdi şimdi ise tdci motor kullanıyorum, baktığınızda zaten aynı motorlar bunlar. Yalnız dizel motorlarda fan çalışması biraz garip. Yılda toplasanız 3-4 kere belki çalışıyor, onun da hangi şartlarda, havalarda ve kullanım koşullarında çalıştığını anlamıyorum. Kışın çok soğuk havada hararet yükselmemişken de çalışabiliyor, hava çok sıcakken motoru stop edince de çalışabiliyor veya çok normal havalarda, normal kullanımların sonrasında da çalışabiliyor. Yani dizelde fan çalışmasının bir standartı yok.

Tek yapabildiğim gözlem, özellikle devir çevirmeyi yani devirli kullanmayı uzun bir süre yapmadığım zamanların peşine motoru stop ettiğimde fanın çalışma ihtimali daha fazla artıyor. Biraz araştırdım ve doğruluğunu yanlışlığını bilmediğim bir cevaba ulaştım. Diyorlar ki dizel motorda uzun süre devirsiz kullandığınızda motorda biriken kurumlardan kaynaklı fan çalışıyor, yani araç dpf temizliği yapmaya çalışıyor. Devirli kullanırsanız sorun ortadan kalkar diyorlar. Bu konuda bilgisi olan arkadaşlar var mı acaba ?
fan açıp açmamasının tek nedeni hareret müşürü , her aracın fan açma sıcaklığı farklıdır , genel olarak ele alırsak dizel bir araç 90dereceye kadar radyatöre su göndermez yani termostat kapalı kalır ve su motorun içinde dolaşır , ısınınca termostat açılır ve radyatöre gider , bizim araçtan örnek vericem 92 derecede termostat açıyor ve 102 derecede fan çalışmaya başlıyo taki 93 dereceye düşene kadar fan çalışmaya devam ediyor , 102 derece ulaşmadan fan açmıyor , dpf temizlemek için fan açmak bana saçma geldi sonuşta fan radyatöre hava üflüyor ve radyatörü soğutuyor , dpf ile zannetmiyorum fanın bi bağlantısı olucağını , gelelim dizeller neden az fan açar 2 sebebi var , 1. sebeb dizeller çok zor ısınır 2. sebeb ise bizim araçta olduğu gibi tek fan oluyor ve hiç sesi soluğu çıkmıyor kendi kendine çalışıyor :D
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche ve Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,211
45,803
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
fan açıp açmamasının tek nedeni hareret müşürü , her aracın fan açma sıcaklığı farklıdır , genel olarak ele alırsak dizel bir araç 90dereceye kadar radyatöre su göndermez yani termostat kapalı kalır ve su motorun içinde dolaşır , ısınınca termostat açılır ve radyatöre gider , bizim araçtan örnek vericem 92 derecede termostat açıyor ve 102 derecede fan çalışmaya başlıyo taki 93 dereceye düşene kadar fan çalışmaya devam ediyor , 102 derece ulaşmadan fan açmıyor , dpf temizlemek için fan açmak bana saçma geldi sonuşta fan radyatöre hava üflüyor ve radyatörü soğutuyor , dpf ile zannetmiyorum fanın bi bağlantısı olucağını , gelelim dizeller neden az fan açar 2 sebebi var , 1. sebeb dizeller çok zor ısınır 2. sebeb ise bizim araçta olduğu gibi tek fan oluyor ve hiç sesi soluğu çıkmıyor kendi kendine çalışıyor :D
İşin ilginç yanı, benim tdci'da ve e-hdi'da 90'ı bulmasına gerek kalmıyor 60 derecede bile bir süre kullanıp stop ettikten sonra fanı çalıştırabiliyor. Bakıyorsun müşür yukarı oynamamış 60'da kalmış ama fan cayır cayır çalışıyor ve öyle gürültülü çalışıyor ki sanırsın motoru stop etmedim. En az 5-10 dakika aralıksız çalışıyor sonra duruyor. Bunu yılda maksimum 3-5 defa yapıyor çok nadir. Ama hangi şartlarda, hangi motor sıcaklığında yaptığını kestiremiyorum. Dediğim gibi motor ısısı 90 derece olunca da yapabiliyor, motor pek ısınmamış 60 derece dediğim zamanlarda da yapabiliyor. Zorlayınca da yapabiliyor, sakin kullanınca da yapabiliyor, çok sıcakta da soğukta da normal havalarda da yapabiliyor. Standartını çözemedim, sadece tdci motorda yapsa anlardım ama e-hdi olanında da aynı prensipte çalışıyor. Bununla ilgili açıklama demeyeyim de yorum olarak tek bulduğum, devirsiz kullanımın fazla olduğu zamanlarda dpf temizliği yaptığı ama dediğim gibi bu konulardan anlamadığım için doğru mu yanlış mı bilemiyorum. Ayrıca fan çalışınca çok gürültülü çalışıyor hocam, uzaktan bile duyuluyor.
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche

kerpetenemir

Emir Kerpeten
Panpa
9 Eyl 2016
1,332
2,965
3,770
27
İstanbul
Marka
Opel
İşin ilginç yanı, benim tdci'da ve e-hdi'da 90'ı bulmasına gerek kalmıyor 60 derecede bile bir süre kullanıp stop ettikten sonra fanı çalıştırabiliyor. Bakıyorsun müşür yukarı oynamamış 60'da kalmış ama fan cayır cayır çalışıyor ve öyle gürültülü çalışıyor ki sanırsın motoru stop etmedim. En az 5-10 dakika aralıksız çalışıyor sonra duruyor. Bunu yılda maksimum 3-5 defa yapıyor çok nadir. Ama hangi şartlarda, hangi motor sıcaklığında yaptığını kestiremiyorum. Dediğim gibi motor ısısı 90 derece olunca da yapabiliyor, motor pek ısınmamış 60 derece dediğim zamanlarda da yapabiliyor. Zorlayınca da yapabiliyor, sakin kullanınca da yapabiliyor, çok sıcakta da soğukta da normal havalarda da yapabiliyor. Standartını çözemedim, sadece tdci motorda yapsa anlardım ama e-hdi olanında da aynı prensipte çalışıyor. Bununla ilgili açıklama demeyeyim de yorum olarak tek bulduğum, devirsiz kullanımın fazla olduğu zamanlarda dpf temizliği yaptığı ama dediğim gibi bu konulardan anlamadığım için doğru mu yanlış mı bilemiyorum. Ayrıca fan çalışınca çok gürültülü çalışıyor hocam, uzaktan bile duyuluyor.
Valla bilemedim abi , fanın çalışma mantığı sıcaklığı azaltmak yani olması gerekem 100 dereceyi aşınca çalışması , senin dediğin belki havalar çok sıcakken motoru kapatığında daha hızlı soğutmak için yapıyor olabilir
 
  • Beğeni
Tepkiler: Porsche ve Cenk

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,211
45,803
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Valla bilemedim abi , fanın çalışma mantığı sıcaklığı azaltmak yani olması gerekem 100 dereceyi aşınca çalışması , senin dediğin belki havalar çok sıcakken motoru kapatığında daha hızlı soğutmak için yapıyor olabilir
Zaten o sebeple kafam karışıyor. Atmosferik aracım varken daha motoru stop etmeden ' kesin fan çalışıyordur şimdi ' diyebiliyordum. Çünkü hangi durumlarda çalıştığını biliyordum. Dizelde bunu imkanı yok tahmin edemiyorsun, 60 derecede bakıyorsun motor soğuk ama fan çalışıyor. Neyi soğutuyor onu da anlamıyorum motor zaten soğuk. İlginç gerçekten.
 
  • Beğeni
Tepkiler: ibougur

Cenk

Galatasaray
Beta Programı
8 Eyl 2016
18,211
45,803
6,820
Zonguldak
Marka
Ford
Evet, eyvallah hocam şimdi oldu. Radyatör fanının çalışması dpf temizliğinin bir sonucuymuş anladığım kadarıyla. Dpf temizliği sırasında sıcaklığı dengelemek için araç otomatik olarak radyatör fanını çalıştırıyormuş. Allah razı olsun, cevabı aldım.
Benim araçta dpf temizliği ile ilgili herhangi bir ikaz ışığı veya simgesi olmadığı için, yani hiç yakmıyor, ben bu işlemi yapıp yapmadığını anlayamıyordum ama şimdi anladım. Benim araç devirsiz kullanım ve kısa mesafeler yüzünden kurumlanmış sanırım. Geçen oldu çünkü bu temizlik. Yakın zamanda biraz devirli kullanayım en iyisi.
 
Son düzenleme:
  • Beğeni
Tepkiler: yaso ve ibougur

yyalciin

Yusuf
Profesör
10 Kas 2016
186
497
1,835
28
istanbul
Marka
BMW
ya ne güzel arabalarınızda fanlar radyatörler :( bize koymuşlar bi hava filtresi al yeter onunla soğursun sen demişler :D şaka bi yana vosvoslarda yağ motorun içinde dönerek soğuyabiliyor.Yani motor sıcak iken 5 dakika beklemeden kapatmamak gerektiğini biliyorum ama şöyle bi teknik bilgi aksa hava soğutmalı vw motorlarının yağ sistemiyle ilgili güzel olur
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
AdBlock Tespit Edildi!

OTOPARK.COM Forum'u Adblock ile kullanmanız bizi üzdü

Değerli ziyaretçimiz/üyemiz, OTOPARK.COM Forum ücretsiz bir oluşum olup, maliyetlerin karşılanması için reklamların yayınlanması gerekmektedir. Lütfen Adblock'u OTOPARK.COM'dan hariç tutunuz.

Tamam, AdBlock'u devre dışı bıraktım